Arkiv för juni, 2013



Lite av varje med rekommendationer

20130630 kl 19:42 Kläder, Ungarna


Jag har några saker jag måste rekommendera, och för dig som undrar: Det är ingen som har sagt åt mig att skiva det här.

Ice Breaker Oasis Crew merinoulltröjor är världens bästa tröjor. Jag använder dom året runt. Synd bara att dom kostar 800 kronor, lite mycket för en vanlig trebarnsmorsa att lägga på en träningströja. Jag köper dom på rea och då i herr small, vilket är en storlek som ofta finns kvar och som passar mig bra. Ärmarna och livet blir lite långa, vilket bara är en fördel då dom går att dra ner lite över handen när det är kallt och inte glipar bak när jag cyklar. Jag har ett helt gäng med Ice Breaker, även några kortärmade. Riktigt fin merinoull är bra när man blir varm, kall och blöt om vartannat, eftersom det inte kyler. Det är inte alls samma sak med billiga merinoulltröjor dessvärre, typ Ullmax. De är mer som sticksiga koftor.

Har du ett kvinnligt underliv, köp inte herr- eller unisexcykelbrallor. Köp inte heller billiga cykelbrallor med en stor blöja mellan benen. Det finns brallor med tjejpad, d.v.s. den vadderingen är utformad för att skydda kvinnors ädlare delar och inte mäns. Det hjälper en hel del, jag har en betydligt skönare tillvaro sedan jag insåg detta. Trimtex t.ex., och Craft gör båda cykelbrallor med tjejpad. att den är rosa istället för killarnas blåa är mest bara irriterande och något ”man” får ha överseende med.

Kompressionsstrumpor efter träning. The shit. Jag köper inte för flera hundra per strumpa utan beställer på Start Fitness för fem pund per par, i samband med att jag beställer skor och annat. Såvitt jag vet finns det ingen forskning eller så som bevisar att kompression hjälper för återhämtningen, men min upplevelse är det. Placebo eller ej.

Idag har varit en fantastisk semesterdag. Jag har tränat med bra människor, hängt med en kompis i flera timmar, bakat familjens favoritsaker, gjort saft och varit allmänt huslig. Barnen har sprungit och cyklat fram och tillbaka och mellanlandat med och utan kompisar på fika precis som det ska vara på sommarlovet. Och imorgon är en ny semesterdag.

Share
 

Socialt kombipass på teknisk stig

20130630 kl 13:00 Okategoriserade


Linda fick en bra idé och bjöd in till ett kombipass hemma hos sig. Jag, Siri, Erika och en Linda till mötte upp i morse. Upplägget teknisk stigcykling och löpning på led, precis vad jag behövde. Stigcyklingen var av varianten stenig och blöt och en utmaning som jag klarade med bara en liten volt och en minimal rispa på knät. Att springa efter cyklingen är alltid bra att träna på och det blev en social tur på en uppmärkt led, med tid att ta kort och allt :-) Jag vet att jag tjatar men du som inte har träningskompisar utan nöter på i all ensamhet – testa! Ring nån du känner, eller inte känner så bra, eller häng på någon träningsgrupp på facebook eller så. Man kan inte få för många träningskompisar.


Linda – en bra träningskompis


Erika – en dito

Igår var en stor tävlingsdag för många, både i det lilla och det stora. För dig som är intresserad av att titta på tävlingsbilder och läsa resultat kan jag tipsa om Åre Extreme Challenge (#håec2013), Kustjagaren i Karlskrona eller den nya tävlingen Stockholm challenge som jag har läst om. Den har tre delmoment – rullskidor, landsvägscykel och terränglöpning och det går att köra en tävling eller alla. Men rullskidor från Medborgarplatsen…det verkar farligt. Jag är inte så modig på rullskidor i backe. Över huvud taget har jag åkt väldigt lite rullskidor den här säsongen. En vurpa på cykel för ett tag sen har suttit kvar i stakningsmusklerna på ena sidan och det har inte känts bekvämt med själva stavisättningen. Tur det finns mycket annat att göra.

Här är en länk till en film om när några jag känner och inte känner körde 17 mil på Rullskidor för ett par år sedan. Inspirerande. Och galet.

Share
 

Orientering och tips för magträning


Idag slog den där klubban till som brukar däcka mig någon vecka in i semestern sådär. Jag har känt en enorm trötthet hela dagen och tränade först nu på kvällskvisten. På nyregnade stigar och i högt blött gräs sprang jag och tog lite kontroller i godan ro, lite som terapi och lite för att skita ner mina nya terrängskor. Jag tänkte att dom skulle bli lite mer formgjutna på foten och det brukar inte hända förrän jag har utsatt dom för lite av varje. Jag blev alldeles genomblöt och avslutade med att gräsa ner mig på den nyklippta gräsmattan.


Dagens bålträning gjorde jag sen med hjälp av TRX-banden som Annika gjort åt mig. För dig som vill ha likadana finns det två sätt. Bli riktigt bra kompis med Annika eller gå in på hennes blogg och lär dig göra egna. Jag valde ett pass från Lofsans Videodymekanal med det självförklarande namnet ”Magdödare i TRX”. Jag har varit flitig med coreträning hela våren och tänker hålla i det framöver. Det gör att jag känner mig stark när jag springer och jag har fått en sån där muskel innanför höftbenet som jag trodde bara killar kunde få. Mitt bästa tips för dig som tränar med fokus på den inre båluskulaturen är att säga ”tss” och känna efter var magen spänner sig. Precis där ska maglåset sitta. Jag säger ”tss” lite då och då.

Share
 

Att börja nu

20130629 kl 11:02 Coachning, Pepp


Jag fick ett mail igår från en tjej som undrade om jag tyckte det var dumt att börja träna på semestern, om det var smartare att vänta tills efter semestern när det blev vardag igen. Jag får över huvud taget många frågor om när man ska börja. Imorgon, nästa vecka, efter tentan/resan/helgen/festen, eller efter man har köpt som nya skorna eller den nya cykeln.

Svaret är nej, jag tycker inte att det är dumt att börja på semestern. Semestern är ett utmärkt tillfälle att börja, precis som helgen, fredag morgon eller före lunch. Svaret är alltid, alltid börja nu. Lägg inte ner en massa energi på att fundera på vilket som är det perfekta tillfället att börja. Perfekta tillfällen och optimala förutsättningar har en förmåga att inte infinna sig. Skit i att vänta på att alla omständigheter ska klaffa. Börja nu.

Share
 

Målmedvetenhet

20130628 kl 14:32 Okategoriserade

tomas1
Foton: mjonssonfoto.se

Det går att vara målmedveten på olika sätt. Jag är själv målmedveten, och jag är gift med en person som är oerhört målmedveten fast på ett helt annat sätt. Tomas är löpare i ordets rätta bemärkelse, d.v.s. han håller inte på som jag med en massa annat än löpning utan han fokuserar på att springa. Han tränar målmedvetet året om och huvudmålet för honom varje år är Lidingöloppet. Han satsat alltid på att göra en bra miltid på Karlstads stadslopp och efter det är det fokus mot Lidingö. Det blir en hel del andra tävlingar under året, men frågar du honom vad som är viktigt så blir svaret Lidingö.

När stadsloppet är avklarat i juni börjar han Lidingöträningen direkt. Lidingöträningen går ut på att springa i backar. Långa backar, korta backar, branta backar, flacka backar. Distans i backe och intervall i backe. Du som har sprungit Lidingöloppet förstår varför, mer kuperad bana får man leta efter. Hans mål i många år har varit att komma under 2.15 på 30 km på Lidingö, och det har han klarat tre gånger. För två år sedan gjorde han 2.12 och nu är målet att komma under 2.10. Allt hans träningsfokus från mitten av juni till slutet av september ligger på 2.09.59. Det är fantastiskt tycker jag, att kunna träna så målmedvetet mot en enda siffra. Själv är jag ju mycket mer ”splittrad” och håller på med lite av varje och ett äventyr mellan varven. Strapatser och äventyr är inte hans grej, där är vi så olika.

Det finns en femkilometersslinga där vi bor som är fin men väldigt backig. Den springer han varv på varv i sin Lidingöträning. Den senaste veckan har han gjort tolv varv på femman, som mest fem i taget. Orka liksom. Orka men också oj fotografen Marcus Jonssons blogg. Oj så målmedvetet.

Några andra som har tränat målmedvetet är gänget från Karlstad Multisport som har varit i Åre hela veckan och ska tävla imorgon i Åre Extreme Challenge. Det är bland annat Jonas, Olof och Tobias som kör solo,läs vad Olof skriver om sista uppladdningen inför tävling, och Anna och Johan som kör duoklassen. Åre Extreme är en tuff tävling med många höjdmeter och svår paddling, det vore kul att testa någon gång(när jag lärt mig paddla lite bättre). Du som är intresserad av lite bilder och bloggläsning från veckans uppladdning och testkörning av banan läs mer på fotografen Marcus Jonssons blogg. Han är en fantastiskt duktig fotograf som lägger upp så här fina bilder från tävling, träning och annat:

åre1 åre2 åre3 åre4

 

Share
 

Att ha en springkompis

20130628 kl 11:12 Löpning


Att ha en springkompis som alltid är pigg på en runda – det är guld! Idag var en sån där dag då jag gärna ville ha löpningen överstökad. Inte för att jag inte vill springa, men för att jag inte ville ta risken att det inte skulle bli av. Jenny hade fotbollscup att åka på så hon var som vanligt sugen på en tidig runda. Sommardagar är det oslagbart att sticka ut riktigt tidigt då det fortfarande är lite kyligt i luften. En semesterdag med alla hemma och jag var färdigtränad medan dom fortfarande låg i sina sängar allihop. Det känns bra. Ännu bättre känns det med en timmes kvalitetstid med en god vän, vinden i håret och svetten i pannan. Att ha en springkompis – oslagbart!

Share