Arkiv för augusti, 2013



Många hälsningar på halvmarathonbana

20130831 kl 11:27 Löpning, Okategoriserade


Jag är i Ålborg hos min syster. Igår kväll satt jag och kollade bansträckningen på Ålborg Fjordmarathon som går av stapeln här imorgon. Jag bestämde mig för att springa ett varv på halvmarabanan(maran går två varv) och satte klockan. Det var underbart springväder här i morse, lite blåsigt som det alltid är i Danmark, och friskt i luften. Banan går ett par gånger över Limfjorden och runt norra delarna av Ålborg, genom några grönområden och längs med några av de mindre vägarna på cykelbana. Det var växlande underlag, men mestadels på asfalt, bitvis vid vattnet och i det stora hela ganska varierat. Jag kan tänka mig att springa tävlingen någon gång när det passar, kanske nästa år. Då kanske jag ska slå till på marathondistansen, har ju aldrig testat den i ren marathontävlingsform, även om jag har sprungit längre än så på både träning och tävling.

När jag kom tillbaka hade syrran köpt nybakat bröd hos bagaren(så gör man här) och gjort frukost. Lite senare går vi till slaktaren och köper kött att ha till middag(så gör man också här). En annan sak man gör här är hälsar. På springturen alltså. Det var jättetrevligt i morse, varenda kotte jag mötte brast ut i ett ”God morgen”, en bra start på dagen.


Banan


Banan


Banan

 

Share
 

Resa lätt – hon bloggar inte om träning!

20130830 kl 20:44 Okategoriserade, Ungarna


Ibland bloggar jag om annat än träning. Som nu. Jag är på väg till Danmark, lätt packad. Det är så oerhört skönt och annorlunda.

Jag blev mamma dagen innan jag fyllde 24. Mamma till en tjej som precis börjat sjuan och numer är en fullfjädrad tonåring. Jag har tre egna barn och har i flera år levt med bonusbarn i storfamilj, vilket är en utmaning när man är på resande fot. Alla åldrar har sina egna packningsbekymmer. Jag har släpat på bilbarnstolar och vagnar, blöjor och välling och barnmat, bollar och badgrejor, blöta kläder, kissiga kläder och nersydda kläder. Jag har haft sovande ungar i famnen på färjan och torkat av spyor i snön efter vägrenen på väg till fjällen. Jag har tröstat barn som flugit på sig öronlock och försökt bygga barriärer mellan barn som bråkat i bilen. Hur jag än har försökt packa lätt så har det slutat med att jag släpat på grejor. Skidor, väskor, mat och kläder. Det har ju sin charm att resa så, hur jobbigt det än låter.

Nu lever jag varannanveckasliv och kan resa lätt. En ryggsäck, ett kolli, inga kylväskor eller vagnar. Det är underbart annorlunda och lite konstigt. Jag är på väg till min syster i Ålborg. Och ja, jag har springskorna i väskan, även om jag har lovat att det inte blir någon träningshelg :-)

Share
 

Att överkompensera – tankar om ett mopeddäck

20130830 kl 13:30 Kost, Okategoriserade, Pepp, Skallen


Många av mina kunder har önskemål om viktnedgång. Det kanske inte är deras huvudmål men någonstans på listan finns det med. Det är nästan uteslutande några ”gravidkilon”, alltså övervikt efter graviditet, eller ”sambokilon” som har smugit sig på genom dåliga matvanor och lite många mysstunder i soffan. Mopeddäcket runt magen, ni vet.

En person med rejäl övervikt har på sätt och vis lätt att åstadkomma en förändring. Små förändringar av en i utgångsläget ganska dålig kost ger bra resultat, att röra på många kilo bränner mycket och dessutom syns resultatet fort vilket ger mer motivation och en god cirkel. En person med några irriterande kilon runt midjan, som ofta inte är ”några” utan snarare 6-10 och som kanske inte ens syns så väl med kläder på har svårare att nå resultat, eller snarare motivera sig till resultat.

I de flesta fall handlar det inte om hur mycket du rör på dig, utan vad du stoppar i dig. 80/20 kost/träning är en bra tumregel och det är viktigt att komma ihåg. Men, säger du, är det inte bättre att vara tränad med lite övervikt än otränad och mager? Jo, visst. Absolut. Det jag vill komma till är att om du redan har en aktiv och hälsosam livsstil men ”dras med” dom där kilona som aldrig vill försvinna så tänk kost.

För att gå ner i vikt måste du förbruka mer än du äter. Enkelt. Problemet är att det är väldigt svårt att förbränna kalorier i förhållande till hur lätt det är att få i sig dom. De allra flesta som har svårt att se resultat på vågen överkompenserar träning med mat eller missbedömer hur mycket maten innehåller. En halvtimmes löpning förbränner 300 kalorier mellan tummen och pekfingret. Det är en liten kanelbulle eller en banan och några nötter eller en burk keso. Inte mer.

För att få ut mesta möjliga effekt av träningen som förbränning om man vill åstadkomma en viktnedgång tror jag på att:

Lägga till träningen och behålla kosten, inte kompensera träning med mat.

Tänka på att nyttiga livsmedel är bra i en viss mängd. 5-10 nötter på yoghurten ger nyttigt fett men 30 nötter ger onödigt många kalorier

Minimera antalet tillfällen du går utanför ramarna. Det finns en risk att helgen, då du skulle äta det där extra, sträcker sig från fredag till söndag, vilket är 3 av veckans 7 dagar.

Att unna sig något eller att lyxa till det behöver inte ha med mat att göra. Fundera ut vad du ser som belöning och unna dig annat än mat.

Tänk långsiktigt! Fundera i stora begrepp, t.ex. om jag äter en näve nötter nu får jag i mig 100 kalorier, men en näve nötter om dagen året runt är 36.500 kalorier, som om jag inte förbränner dom ger en viktökning på 5 kilo, teoretiskt sett. Slutar jag med en ostskiva om dagen ger det på motsvarande sätt en viktminskning på 2 kilo. Det ger ofta en bra tankeeffekt att räkna på vecko- eller årsbasis istället för att tänka här och nu.

Som med det mesta annat är det viktigt att ta ställning. Välj att vara nöjd med dina extrakilon ELLER välj att göra något åt dom. Gå inte omkring och ”försök” och tänk ”jag borde”, det ger sällan resultat och ofta dåligt samvete. Bestäm dig för hur viktigt det är att bli av med dom, och om du är beredd att göra de uppoffringar som krävs. Och till sist – börja idag.

Share
 

Rullskidbryderier

20130830 kl 00:10 Okategoriserade, Rullskidor


Jag har bryderier. Rullskidåkningen. Jag åker och åker och blir inte trött. Jag stakar och stakar och kan liksom inte åka speciellt fort, eller bli speciellt trött. Det går i 15-16 km/h och vrålstakar jag kanske 17, men då är jag snart tillbaka på 15 igen. Idag har jag ställt lite frågor på ett facebookforum och kommit fram till att det är bristande teknik och ”för god kondition” i förhållande till styrka och teknik som är problemet. Det finns tre alternativ som jag ser det: 1. Köpa trögare hjul. Till mina rullskidor finns ”ettor”, ”tvåor” och ”treor” och jag kör idag på tvåor(träningshjul). Jag surfade in på Pölder sport och hittade tröga bakhjul, till det nätta priset av 650 kronor styck(!). Tröga framhjul också och jag får ge ytterligare 830 riksdaler. 2. Köra i backigare terräng. Gratis men läskigt! eller 3. Träna på tekniken och börja staka med frånskjut istället för att stå och dubbelstaka.

Idag stakade jag till Deje och tillbaka, det blir 20 km. Det är mycket roligare än det låter, och jag fick äta en kokoschokladgrej när jag vände. Man måste hitta dom små gjädjeämnena i livet :-) Problemet som sagt är att jag inte blir så trött. Jag blir trött i dom stackars små mag- och armmusklerna men inte flåstrött. Det får bli min nya utmaning. Jag ska också överlägga med mig själv och min budget om inköp av nya hjul.
rullskida

Share
 

Löpträning med Alla kan träna


Efter ett litet uppehåll är det dags att dra igång gruppträningarna igen. Nyheten är att vi kommer att utgå från KMTI på Säterivägen i Karlstad där alla, även ni som inte har kort på gymmet kan parkera, duscha och byta om. Från och med v. 37 kommer passet ”Alla kan springa” att finnas med på KMTI:s gruppträningsschema. Det kommer att vara 75 minuter långt och ligga klockan 19.00-20.15 på tisdagar. Nu på tisdag, v. 36 tjuvstartar jag med en träning för bloggläsare och andra nyfikna. Så här beskriver jag passet på KMTI:s hemsida:

”Gruppträning utomhus med Ida från Alla kan träna. Hitta glädjen i att springa! Vi lär oss grunderna i hur man lägger upp sin löpträning och utmanar sig själv på ett inspirerande sätt, för att ”bli en löpare”. Ett pass för dig som är helt ny på löpning, men även för dig som redan springer men behöver tekniktips och vill få ny inspiration till mer och effektivare löpträning. Passets längd är 75 minuter. Vi rör oss hela tiden, men springer inte oavbrutet. Alla kan vara med.”

Så börja nu inte med att tänka ”Synd att jag inte springer så bra att jag kan vara med” eller ”75 minuter, så länge orkar inte jag springa”, utan hör vad jag säger och häng på. Alla kan! Är du KMTI-kund bokar du passet som vanligt från v. 37, du som bara vill löpträna kommer att få ett bra erbjudande från mig första gången du dyker upp på träningen. Det är ett funktionsplagg inblandat, och massor av löpning. Vi ses!

Några inspirationsbilder från sommarens träningar :

Share
 

Coachning – att växla upp

20130828 kl 16:32 Coachning, Okategoriserade, Pepp

Att coacha andra är som att stoppa in en krona i en maskin och få tio tillbaka. Alla fantastiska mail och sms jag får från euforiska kunder som klarat det dom inte trodde var möjligt, alla bilder på Instagram med hashtag #allakanträna där vi inspirerar varandra, och alla möten med människor som ger så mycket mer än det kostar. Läs några korta citat från mina härliga och hårt kämpande kunder, och inspireras!

”Jag älskar att ha ett träningsschema som någon annan gjort, jag kan inte ställa in ett pass. Det känns som om jag sviker dig då, och mej själv också för den delen.
Tack för att du ser till att jag tar mej ut även de dagar jag tror att jag absolut inte orkar :-)”

”Åh, det var så fantastiskt roligt att springa korta intervaller ikväll. Explosivitet och fart.”

”Tänk vad det är kul att göra framsteg! Att våga springa tills man blir helt slut! Jag ska anlita dig igen, för det SKA gå att komma under 50! Nog sjutton hade jag dig med mig lite på axeln idag. Tack för att du gör mig starkare både fysiskt och mentalt!”

”Den känslan när man bara vill kaskadspy på sin löparcoach för att i nästa ögonblick älska henne.
Hela kroppen skrek nej nej nej! Men idag bestämde pannbenet men mest du :-)
Sex vändor runt elljusspårets 700 meter runda. Tog mig 3.30 idag. Undra vad det tar om sex veckor. Hinner jag ett och ett halvt varv då? Drömma kan man ju!”

Det där mina vänner – det är träningsglädje!


Jag och en giraff. Och träningsglädje! :-)

Share