Arkiv för juli, 2014



Semestertankar om målsvansar och målfällor

20140730 kl 23:41 Coachning, Skallen

Många tjejer sätter som mål ”Att bli en bättre löpare/klara milen på XX minuter/genomföra halvmaran” eller liknande, vilket är utmärkta mål i sig. Det är bara det att målen ofta har en liten svans, en bisats som liksom halkar efter. Den lyder ”och så vill jag gå ner några kilo, kanske fem, det får gärna komma som en bonus”.

Då känner jag så här:
1. Viktnedgång handlar om 80% kosthållning och 20% träning
2. När du ökar mängd och intensitet i träningen, särskilt löpning, kommer du att bli hungrigare, vilket är helt naturligt.
3. Kilon rinner inte av bara för att man börjar springa. Är du en person som har några ”envisa kilon” att bli av med kommer de troligen inte att försvinna bara för att du börjar springa.
4. Mål ska vara specifika och inte ha en liten ”sen vill jag också”-svans. Vad händer då om du når målet men inte har med svansen?
5. Löpning ska inte missbrukas som viktnedgångsstrategi. Det kan vara en del i din nya livsstil eller din träning och kosthållning för att nå viktnedgång men det ska inte missbrukas. Du vill inte bli den där tjejen man möter på bron varje morgon som blir magrare och magrare medan tempot blir långsammare. Tjejen som till sist inte orkar springa utan går så fort hon kan med hästsvansen guppande och kläderna hängande som tältdukar.

Troligen kommer det inte att vara lättare för dig att gå ner i vikt när du börjar springa mer, om du inte har väldigt många kilon att bli av med, eller allmänt lätt för att tappa kilon. Låt målen med löpningen vara separata från målen med vikten eller kosten. Var försiktig så att löpningen inte blir slav under en kaloriförbrukningsstrategi.

Mål ska inte vara ”bonus”, det ska vara mål eller inte vara mål. Risken är annars att du går omkring ett helt liv och aldrig får någon bonus. Istället hänger det som ett svart moln över din tillvaro, målet du aldrig nått. Gör det inte svårare för dig själv att bli nöjd än det behöver vara. Det finns så mycket som är svårt ändå att det räcker till.

Sånt där tänker jag på när jag har semester. Det, och havet.

mw-fotograf-9714

Share
 

Jäverön runt gånger två


Igår kväll tränade jag med laget, en helt fantastiskt fin kväll var det och vi hade planerat paddling och löpning. Paddling runt Jäverön och löpning runt Jäverön. Vi körde till färjeläget på Herrön utanför Karlstad, la i kajakerna och fick en fin kvällspaddling. Det var inte så mycket vågor att tala om , men helt lugn är Vänern väldigt sällan så lite sjö fick vi. Vi tränade på att paddla som vi kommer att göra på tävling, att Kalle snoddar mig och Marcus ligger på våg på Henrik. Över förväntan gick det, så det blev ett litet jack uppåt på paddlingssjälvförtroendet inför Stockholm Extreme.

Ett halvsnabbt byte från kajak till löpning och lite glada tillrop från ett gäng grillande båtfolk senare var vi ute på vandringsleden runt ön. Något svalare än det har varit senaste veckorna och jättelätta ben gjorde det till sommarens löprunda så här långt. Jag älskar att springa efter Marcus, han tar så korta steg att det blir en lagom frekvens för mig och han håller extremt jämnt tempo. Igår kändes det som att jag skulle kunna ha följt efter precis hur långt som helst.

Henrik kommenderade tävlingsbyte från löpning till kanot och trots att jag var sist klar kändes det som att det gick ganska fort. Sist över till Herrön igen skulle få straffet att snodda mig på prologen i Stockholm(prolog = kort inledande tävlingsmoment med högt tempo), jag vet faktiskt inte utgången på just det tävlingsmomentet och det spelar ju mindre roll för mig :-)

Just de här passen med laget, lite längre kombinerade pass med både träningsfokus och socialt fokus är de allra, allra bästa. Det är också de passen som brukar dyka upp när jag ska summera året eller tänker tillbaka på bra träningspass. Jag har sagt det många gånger förut, men jag är så glad över att jag kan göra allt det här, att jag kan hänga med laget ut och springa, cykla och paddla i tre eller sex eller x antal timmar. Det är ingen självklarhet för mig eller för någon.

Du som vill läsa mer om Jäverön kan göra det HÄR. Det går att ta bilfärjan eller båtbussen till Jäverön som är en riktig sommarpärla. Sommartid finns det servering och för den som kommer dit på ”obekväm tid” som vi gjorde finns det glass vid färjeläget i en obemannad kiosk för den som har kontanter. Vandringsleden är fin att både gå och springa, karta över den hittar du HÄR

Share
 

Sista träningsrycket och om periodisering

Jag kör ett sista ryck nu med uthållighetsträningen inför vår semesterresa, då jag inte räknar med att träna särskilt mycket. Det passar bra med en lite lugnare vecka igen efter två veckors hårdkörning. Det kallas att pulsera eller periodisera sin träning det där, när man lägger lättare och tyngre veckor i en upptrappning eller cirkel. För mig ”mitt i livet” med jobb, barn, företag, hus och allt annat är det livet som styr pulseringen och inte tvärtom. Clara och Lovisa har lärt mig göra styrkelyft- och sryrketräningsupplägg där periodiseringen går över fyra veckor, mina löpcoachningskunder periodiserar ofta över tre veckor och är man varannanveckasförälder kan det passa med en lugn och en intensiv vecka. Det viktiga är som alltid variationen. Att variera sin träning är nyckeln till resultat. Variera mängd, längd, tyngd, explositivet, frekvens, träningsform.

Sista rycket ja – igår cyklade jag Båven runt-banan. Båven är en sjö och Båven runt ett lokalt litet cykellopp, ett sånt där härligt ”Det kostar 100 kronor och vi startar vid kiosken”-lopp som jag älskar. Banan var otroligt vacker med massvis av små backar och lika mycket grusväg som asfaltväg. Jag körde cykelcross men man kan lika gärna ha en hybrid eller racer med lite tåligare däck. Herregud så vackert det är i Sörmland. Alltså inget ont om granskog eller fjäll men det här böljande halvöppna landskapet med ekalléer i parti och minut, ett gods eller slott runt varje krök och oändligt många små sjöar, öppna fält och snirklande grusvägar – I love.

Efter fyra-fem timmars cykel igår är jag lite mör i kroppen men ska ändå köra långpass ikväll med multisportlaget. Det blir några timmars paddling och löpning ute på en ö i Vänern, en av våra få gemensamma långa träningar inför Stockholm Extreme om en månad. Nu öser regnet ner och det åskar väldigt intensivt så förhoppningsvis får vi lite bättre luft ikväll. Jag kommer att få bita ihop oavsett, precis som vanligt. Efter det ska det bli skönt med lite kortare och lättare träningspass.

Dagens tråkiga är att vi ställer in helgens Swimrun, Frida och jag. Hon har en höft som krånglar och vågar inte köra, tyvärr. Tråkigt, men hälsan går först. För mig var den tävlingen en kompisgrej som jag hade sett fram emot, men inget jag tränat specifikt inför så även om det är tråkigt kommer det inte att påverka mitt träningsupplägg. Är du nyfiken på tävlingen – läs mer på Karlstad Swimrun.

Karlstad Swimrun

Share
 

Att få en ventil

20140726 kl 23:53 Coachning, Okategoriserade

Det är fantastiskt skönt att få ventilera ibland. Att få prata och vända och vrida sina tankar med någon som förstår och känner likadant. Idag har jag och Clara haft en ”coach to coach” – promenerat, snackat och ätit gott. Tillsammans är vi inte bara starka utan också smarta :-) En riktig kanondag!

image

image

image

image

Share
 

Lugn träning och tung träning

20140725 kl 13:59 Öppna träningar, Styrketräning

IMG_4174[1]
Idag morgonjoggade vi från Scandic City igen i sommarträningsgruppen jag leder tillsammans med Karl på The Running People. Det var en förhållandevis sval morgon, jämfört med tidigare i veckan och en jätteskön löptur med gänget som hänger i och sommartränar. Tisdagar kör vi intervaller och fredagar joggar vi. Karlstad är en underbart fin stad och det känns alltid som ett privilegium att kunna jogga längs med Klarälven, oavsett årstid.

Det har blivit en del tung träning den här veckan också. Jag har hållt hus i gymmet för att köra igenom lite styrketräningspass som jag ger kunderna jag coachar i Lofsangruppen. Clara, min coachkollega, är gruppens styrkelyftexpert och hjälper mig med tekniken, vilket är supernyttigt och lärorikt. Du som vill börja lyfta tungt och behöver grundläggande tips och teknikcoachning, hör av dig till Lofsangruppen och Clara, det är en väldigt god investering i din egen kropp att göra rätt från början. Jag har aldrig lyft tungt förut och håller på att lära mig göra korrekta marklyft och benböj bland annat. Dels för att bli starkare, men även för att kunna relatera till och förstå mina kunder.

Just nu är det mest mitt finger som begränsar mig. Jag har tappat greppstyrka i handen sedan jag bröt fingret i Sydafrika, och jag har ont i fingret till och från. Frakturen är läkt men jag kommer troligen att ha sviter efter det ett bra tag. Vissa övningar undviker jag helt eftersom det frestar på mer än det gör nytta. Så här såg fingret ut efter tävlingen, och det är faktiskt inte särskilt snyggt fortfarande trots att jag är duktig och kör en massa rehab.
mw-fotograf-3554

Nu sitter jag och jobbar undan inför nästa vecka då barnen och jag ska åka på semester. Det känns bra att vi var hemma den här veckan med värmebölja, vi hoppas på aningen svalare när vi ska ut på roadtrip i bil och kanske lösa entré på en och annan nöjespark eller så. Veden blev inplockad, häcken klippt och en massa andra saker fixade, vilket är skönt att veta när vi åker på tisdag.

Share
 

En morgon på Atleten

20140723 kl 12:10 Styrketräning

Idag innan barnen vaknade gick jag till det lokala lilla gymmet här i Forshaga, Atleten, för att köra ett överkroppspass a la Lofsan. Det är ett ”gammalt” pass som är en riktig favorit men som jag av olika anledningar inte kört på länge. Jag känner redan träningsvärken när jag lyfter kaffekoppen.

Att ha ett gym på två minuters gångavstånd är lyx. Jag älskar KMTI som har allt, och lite till, men när jag ”bara” ska lyfta lite skrot och inte vill lämna barnen för länge är Atleten toppen. Det finns tillräckligt med redskap för att jag ska kunna göra i stort sett det jag vill och det är öppet 06-22 alla dagar.

Passet jag körde var ”Helt pass för rygg, biceps och axlar” – love it!

Share