Arkiv för juli, 2015



På begäran – en AIM-guide.

20150726 kl 17:11 Multisport, Okategoriserade, prylar, Tävling

Aim-Challenge-Lindvallen-2014329

Jag har fått flera frågor från mina klienter om multisporttävlingen AIM Challenge och om jag har några bra tips. Jag publicerar mitt svar här så kanske någon annan kan ha nytta av det inför årets tävling den 8:e augusti.

För det första är en nya tävling alltid en ny tävling. Alla står på start med samma förutsättningar och ingen tävling är den andra lik. Den som vinner är den som hanterar uppgiften på bästa sätt, just den dagen. Mycket spelar in när man tävlar och charmen med multisport är att det är extra svårt att säga på start vem som kommer överst på prispallen eftersom det är extra många parametrar som spelar in.

Jag har tävlat i AIM Challenge fyra gånger med facit 1:a, 2:a, 7:a och 2:a. 3 ggr i dam och en gång i mix. Här är mina tankar om tävlingen.

Målsättningar – här är den viktigaste biten. Ni som lag behöver diskutera era målsättningar och förväntningar. Det kan bli väldigt tråkig stämning i laget om man under tävlingen upptäcker att man har helt olika syn på hur laget ska ta dig fram. Den ena av er kanske har en grym tävlingsinstinkt och den andra ser fram emot en fin dag på fjället tillsammans. Då kan det bli konflikt. Prata om vad ni förväntar er. Ska ni genomföra tävlingen, alla sex timmarna eller har ni som mål att ta en viss placering? Kanske har ni inte tränat jättemycket utan tänker köra tre eller fyra timmar och ta så många poäng som möjligt? Bara ha en bra dag? Inget mål är sämre än något annat. Det är er dag, gör vad ni vill med den. Poängen med att prata igenom sina målsättningar och förväntningar är att det är mycket större chans att ni får en bra upplevelse.

Navigering – AIM är en sextimmarstävling med så kallat rogainingupplägg, d.v.s det finns ett antal kontrollpunkter och man ska ta så många som möjligt inom tidsramen. Just på AIM har kontrollerna olika många poäng så det handlar om att välja rätt rutt, orientera bra och göra rätt avvägning mellan när, var och hur långt man använder cykel eller lägger cykeln och springer. Mitt tips är att ta en liten stund och kolla igenom kartan innan ni börjar. Det är frestande att bara slänga sig iväg och otroligt stressande när ”alla andra” cyklar iväg, men det lönar sig att hålla huvudet kallt, jag lovar. Gör lite överslag på hur mycket poäng hela slingor och rutter ger, och bestäm er efter det.

Mat och dryck – Det är väldigt individuellt hur mycket mat och dryck man behöver på sex timmar. För en som jag, som är väldigt van att hålla på  många timmar och inte har ett särskilt stort energibehov på ”kortare” tävlingar räcker det med kanske en banan och en eller två snickers eller en banan och lite nötter och godis. Jag har alltid med gel för säkerhets skull men tar den sällan. Det finns tillfällen så man tar helt slut och behöver snabb energi och då är en gel perfekt. Är man ovan att vara ute länge eller osäker på hur man reagerar på att anstränga sig länge kan det vara bra att ta med lite mer mat, t.ex. ljust bröd med pålägg, kanske hoprullade pannkakor eller något mer matigt. Ät det tidigt i tävlingen i så fall så står det sig i ryggsäcken. Tävlingen startar 10 så frukost räcker. Jag äter helt vanlig frukost innan tävling, d.v.s. gröt och ägg. Jag dricker bara vatten och det rekommenderar jag andra också. Är du van att dricka sportdryck och vill ha det så är det en smaksak.

Utrustning basic – Vanliga korta eller långa tights och t-shirt eller underställströja funkar på sommaren, lite beroende på vädret. Det är trots allt fjällen så är det en regnig och kall dag kan du behöva en skaljacka och mössa, vantar. Har du clips på cykeln behöver du cykelskor och springskor, annars bara springskor. Ryggsäck att ha skor och annan utrustning i och vattenblåsa i ryggsäcken kan vara bra, men det kan räcka med en flaska på cykeln. På fjället finns det vatten överallt så det går utmärkt att stoppa ner huvudet i en bäck. Det går att knyta springskorna fram på styret om man inte har eller inte vill ha ryggsäck. Karta får ni i starten. Kompass. En elastisk linda. Mobiltelefon. Cykelslang, pump, en däckavtagare. Har en av er ryggsäck kan den starkare bära, det går också att stoppa mat och annat bak i fickorna på en cykeltröja.

Utrustning lite mer avancerat – Kartställ till cykeln. Permanent marker-penna att markera med på kartan. Elastisk snodd mellan er och dragrem runt midjan för att kunna bogsera om den ena blir trött. Flexikoppel avklippt till lagom längd för att bogsera på cykel i samma syfte. Cykelverktyg. Kedjebrytare. Cykelskor med clips. Terrängskor istället för vanliga springskor(det är bara terränglöpning på AIM eftersom det går fortare att cykla när underlaget är slätt). Snabbsnörning på skorna.

Tävling – Nedan följer att axplock av reglerna, det viktigaste. Ni får kartan 10.00 och stämplar kontrollerna med en s.k. Sportidentpinne, en liten plastgrej ni bär på fingret. Tappa inte den.

  • Startnummer ska placeras fram på cykel samt synligt på kroppen på båda deltagarna
  • Det är tillåtet att använda GPS men det är alltid kartan som gäller, GPS stämmer inte alltid överens med kartan.
  • Laget ska alltid vara samlade max 20 meter mellan lagmedlemmarna.
  • Respektera privat mark.
  • Beträda odlad mark är förbjudet.
  • Tävlingstid 10.00 -16.00
  • Lag som kommer in efter KL:16.00 får minus 30 poäng
  • Lag som kommer in efter KL:16.10 blir diskvalificerade
  • Kontroller som stämplas efter KL: 16.00 är ogiltiga.
  • Båda lagmedlemmarna med cyklar och Sportident pinnen måste gå i mål samtidigt
  • Ett lag som förlorar sin ”Pinne” blir diskat.
  • Vid bemannade kontroller räcker det att en i laget tar kontrollen.
  • Kloka människor skräpar inte ner, för alla andra är det förbjudet.

Sen är det bara att köra. Nedan följer mina bästa underhandstips:

Det är alltid lättare att springa innan man har cyklat. Benen är piggare.

Det tar minst 30 minuter för en hyfsat tränad person att trampa från rondellen i Sälen upp till mål. Se till att ha gott om tid om ni är nere i dalen.

Det tar lika lång tid att komma tillbaka från andra hållet borta i Hundfjället, har ingen bra siffra, men missbedöm inte.

Spara gärna någon kontroll nära mål som ni kan ta om ni kommer till målet innan 16 och vill utnyttja tiden.

Tänk på att på cykel är höjdmeter viktiga, i en brant uppförsbacke cyklar du lika sakta som du springer, medan en brant nedförsbacke ger massor av fart jämfört med löpning. Dessutom är en knixig stig 10 gånger lättare att cykla svagt nedför än svagt uppför.

Tänk på att det är blött i fjällen. Det är inte roligt att släpa cykel alltför länge och det tar tid.

Var inte rädda för att ändra strategi under loppets gång.

Kontrollerna har inga orienteringsskärmar så var uppmärksamma.

Dimma på morgonen lättar ofta under dagen. Ska ni upp på fjället så vänta med det om det är dimmigt, om ni inte är supervassa orienterare.

Spring i cykelskor om ni kan cykla nära kontrollen, ni förlorar bara tid på att byta om det är kortare sträckor.

och sist men inte minst:

HA KUL. BERÖM VARANDRA. PEPPA.

Det är inte VM och ingen kommer att dö om det inte går bra. Det är inte farligt att slita ut sig.

AimLinda1

Share
 

Sportkullan 2015 – race report

20150725 kl 00:36 Multisport, Okategoriserade, Tävling

10404083_896894027050175_1216229291441259786_n (1)

Sent omsider kommer här min tävlingsrapport från Sportkullan 2015.

Sportkullan, en tävling bara för tjejer, vad ska det vara bra för?  Tjejmilen och vårruset och Sportkullan, ska det vara så? Är det inte diskriminerande? Jag svarar som jag brukar: Feminism för mig är att identifiera att det finns en könsmaktordning i samhället och vilja bekämpa den. Träningsfeminism för mig är att kliva utanför träningsnormen där kvinnor och män förväntas träna könsbetingat och ifrågasätta samma norm. Så länge jag behöver vara feminist och träningsfeminist kommer jag att vara det. Så länge ”tjejtävlingar” behövs kommer de att finnas. Män har haft försprång och förmåner i tiotusentals år och så länge det går att glida fram på en könsräkmacka kommer sådana som jag att ”hålla på”. Läs en annan blogg om det inte passar.

Tävlingen: Linn och jag körde första upplagan av Sportkullan förra året tillsammans med en tjej som heter Maria. Segrartiden förväntades vara 9 timmar och vi vann efter en slitsam och varm dag på 14.48, alltså otroligt dåligt beräknat av arrangören. Det är mycket som är fel med det. Tävlingen blir onödigt tuff för de som inte förväntar sig det, deltagarna riskerar att få slut på energi under loppet, lagen sprids ut mer än nödvändigt geografiskt vilket gör det krångligt för arrangören och svårt att följa. Och så vidare. Stor bakläxa den gången, även om vi i efterhand var väldigt glada över erfarenheten. Vyerna var fantastiska, banan en fröjd att få göra, laget en fin lagmaskin och en seger är ju alltid en seger. Även om man får en dalahäst för besväret.

Den här gången fick vi med oss Sandra Lundqvist, en tjej som är ultralöpare och som jag egentligen inte känner men på något sätt har haft tillräckligt många beröringspunkter med för att vilja lära känna/tävla med/träna med. Sandra frågade före säsongen om vi kunde köra något ihop och så blev det naturliga att vi valde Sportkullan. Vi hade in i det sista svårt att få tag i support till tävlingen, men via arrangören kunde vi få tag i en ”local” som ville hjälpa oss under dagen. Det gjorde han med den äran. Vår support Magnus skulle faktiskt visa sig vara både en riktig topprekrytering och en ny vän.

Tävlingen startade tidigt på morgonen vid en fäbod utanför Älvdalen. Vi började med ett bra vägval direkt i starten och såg egentligen bara tre lag under hela tävlingen, av femtiotalet startande. Något lag som vi växlade jämt med efter den första löpsträckan, något lag som vi följde under den första löpningen och så segrarlaget Mölndal Outdoor, som vi låg och tampades med hela dagen. Ömsom var vi strax före och ömsom strax efter. I sju timmar. En och en halv timmes orientering byttes till några timmar på cykel, en kort luftmadrasspaddling och en avslutande riktigt kort löpning. Cyklingen var kanonfin men tuff. Massvis med höjdmeter, svårslagna vyer och roliga kontroller med lite inslag av äventyr. Jag simmade i en källsjö och fick kramp i benet bland annat, det ”piggar upp” efter några timmar på grusväg.

Mölndal Outdoor tog greppet före luftmadrasspaddlingen och vi kom aldrig ikapp, inte ens till en spurtstrid. Vi var nöjda med andraplatsen, många saker var riktigt bra med dagen och även om man alltid vill vinna så summerade vi en riktigt bra dag. En bra dag och ett bra lag. Linn som orienterar så bra och Sandra som är ruskigt start och uthållig. Själv har jag ju min skalle och den här säsongen roligt pigga cykelben som jag snart ska ta med mig till Irland. EM i multisport nästa, uppdatering kommer.

11742872_896894720383439_6377847595772782734_n (1)

11695319_896894407050137_3312803962787573209_n (1)

10408718_752446644865219_8807285066117069012_n

Share