Alla goda ting är tre

20141203 kl 13:28 » Coachning, Löpning
Alla Kan Träna

Tre gånger i veckan är en bra och rimlig målsättning för de flesta. Tre gånger sätter en vana men blir inte övermäktigt, tre gånger ger tid för återhämtning och tre gånger ger utrymme för variation och utveckling.

Mitt bästa tips för att få till tre gånger i veckan är den enkla morgon-lunch-kvällsregeln. Du tränar en morgon, en lunch och en kväll per vecka. Med lunch menar jag mitt på dagen, vi lever i ett mörkt land och att tanka solljus en timme mår du väldigt bra av. Har du ingen möjlighet att komma ifrån jobbet på lunch så lägg helgens träning i dagsljus mitt på dagen. Att låsa in sig på gymmet eller i spinningsalen under den mörka årstiden är kanske bra för konditionen och styrkan, men tänk på att kroppen behöver ha ljus också.

Alltså: På söndagen planerar du in en dag då du ställer klockan och tränar före frukost, en dag då du frigör tid mitt på dagen och en dag då du kvällstränar. Har du som jag familj och jobb blir det väldigt ”lagom” att vara borta en kväll eller dryga ut en lunch och att gå upp i svinottan en enda morgon känns genomförbart även för morgontrötta. Vips så har du dina tre pass gjorda. Det är tyvärr alltför många som startar veckan med en hög ambition men skjuter upp pass efter pass och slutar på helgen med att försöka träna ikapp och ha dåligt samvete. Det är tio gånger bättre att bestämma sig för tre pass och klara det, än att satsa på fem pass, fixa tre och vara besviken. Känslan är viktig för att du ska må bra och vilja fortsätta.

Idag sprang jag på min lunchtimme, med solen i ansiktet. Det finns ingen bättre terapi.

IMG_6096 (1)

 

Share


2 kommentarer på “Alla goda ting är tre”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Ulrika skriver:

    Mycket bra tips! (Ska jag ta till mig då jag börjar jobba efter föräldraledigheten.) Tränade nog en hel del redan efter första barnet, men då tränade mannen mindre så nu räcker inte kvällarna till. Måste tänka om. Lugn distans i svinottan är jobbigt, men smart.

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Petra skriver:

    Jag tränar (för det mesta) 3 ggr/vecka och det är alldeles lagom för mej. Två av dessa är kvällstid och ett pass blir en förmiddag. Dock märker jag stor skillnad i kroppen när jag tränar på kvällen mot när jag tränar på förmiddagen. Tunga benövningar med mycket flås funkar inte med bara frukost i magen, men överkroppsträning funkar jättebra:).

    [Svara]



Lämna kommentar