Äta för att träna

20140330 kl 10:21 » Coachning, Pepp
Alla Kan Träna

Jag kunde inte låta bli att köpa bilagan till Expressen igår, ”Ditt nya liv som löpare”. Den innehöll massor av bra läsning om allt möjligt löprelaterat, om än lite ytligt och glättigt bitvis. Som vanligt, eftersom jag är en väldigt kritiskt tänkande människa, var det några ord som levde kvar i mitt huvud efter att jag läst klart igår kväll. Samma ord dök upp när jag vaknade på morgonen.

Maria Akraka svarar på några frågor om sig själv i en faktaruta i bilagan, och säger så här apropå att hitta inspiration till att springa: ”Jag vet att jag efteråt kommer bli hungrig på ett skönt sätt och att jag då kan njuta av både god mat och kanske en liten godbit till kaffet!” Det här tycker jag är ett generalfel och en signal som inte någon bör sända ut, särskilt inte en förebild och idrottsprofil som Akraka, nämligen att det inte går att njuta av mat utan att ha tränat.

Förhållandet mellan det du äter och gör av med ska ses i det stora perspektivet – vad äter jag på ett år och hur mycket gör jag av med på ett år – för att inte skapa en massa dåliga samveten. Intag och förbränning kan inte ses på så kort sikt som en dag, eller en vecka och hållbara förändringar är oftast små och ger resultat på längre sikt. Det sämsta du kan göra är att koppla dagens träning till hur mycket du kan njuta av dagens mat. Självklart ska du njuta av god mat oavsett om du har tränat eller inte. Motsatsen är att du inte tillåter dig att njuta eftersom du inte har tränat tillräckligt, alltså en bestraffning. Godbitarna till kaffet under året ska kopplas till träningen under året.

Det här är ett av de vanligaste tankefelen som jag ser hos de kunder jag coachar, och en orsak till att många har ett komplicerat förhållande till det som ligger på tallriken. Att leva med att hela tiden träna för att kunna äta, eller träna bort det man har ätit är ett beteende som bryter ner psykiskt. Viktnedgång är långsiktig och vi tränar för livet!

Idag gick jag upp och cyklade i två timmar, mellan halv sju och halv nio. Jag cyklade inte för att kunna äta min frukost med gott samvete, eller ta en chokladbit till kaffet, utan gick upp och åt en rejäl frukost för att njuta av träningen och dagen. Gröt, ägg och ostmackor låg jätteskönt i min mage, lite som bomull. Vi vanliga människor som ska göra en massa vardagssaker som att jobba i trädgården och ta hand om barnen kan inte hålla på och se mat som ett dåligt samvete. Ja, jag som tränar mycket ”kan äta vad jag vill”, men det betyder inte att ”vad jag vill” är lika med ”skit” utan att ”vad jag vill” är bra käk för att orka med just träningen, och livet.

Äta för att träna, inte träna för att äta.

Share


8 kommentarer på “Äta för att träna”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Charlotte skriver:

    Bra inlägg!
    Alla kan träna och alla kan äta :-)

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Charlotta skriver:

    Du är verkligen klok! Tack för att du sprider vettiga tankar. Fortsätt så.

    hälsningar en av dina hyfsat nytillkomna läsare (sedan några månader tillbaka)

    ps. Har startat upp RRS 5 km igen efter ett sjukuppehåll. Körde intervaller idag och det var riktigt skön. Tack för kunskap och inspo!

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)maria skriver:

    Ida, du är min idol;) du är så klok och rolig. Alltid lika inspirerande att läsa din blogg. Maria

    [Svara]

  4. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Ann-Sofie skriver:

    Du är bara såå bra Ida! Tänk om alla kunde se det så !

    [Svara]

  5. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Kristina skriver:

    Hittade också dig för ett par månader sedan och du är verkligen en klok och inspirerande människa. Ser fram emot att följa dina utmaningar och sporras till egna om än på en annan nivå :)

    [Svara]

  6. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Pillan skriver:

    Mycket bra inlägg!!
    kram

    [Svara]

  7. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)camilla skriver:

    Älskar sunda pekpinnnar! Gillar ditt inlägg!
    Jag fick samma kommentar på fredagsfikat- du som sprungit på lunchen kan väl med gott samvete äta ett helt winerbröd.

    Kanske jag kan, men målet med löpning är ju inte att jag ska moffa winerbröd varje dag!

    Kram Camilla

    [Svara]

  8. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Sussi - Livet i söder! skriver:

    Så himla bra skrivet!

    [Svara]



Lämna kommentar