Att överkompensera – tankar om ett mopeddäck

20130830 kl 13:30 » Kost, Okategoriserade, Pepp, Skallen
Alla Kan Träna


Många av mina kunder har önskemål om viktnedgång. Det kanske inte är deras huvudmål men någonstans på listan finns det med. Det är nästan uteslutande några ”gravidkilon”, alltså övervikt efter graviditet, eller ”sambokilon” som har smugit sig på genom dåliga matvanor och lite många mysstunder i soffan. Mopeddäcket runt magen, ni vet.

En person med rejäl övervikt har på sätt och vis lätt att åstadkomma en förändring. Små förändringar av en i utgångsläget ganska dålig kost ger bra resultat, att röra på många kilo bränner mycket och dessutom syns resultatet fort vilket ger mer motivation och en god cirkel. En person med några irriterande kilon runt midjan, som ofta inte är ”några” utan snarare 6-10 och som kanske inte ens syns så väl med kläder på har svårare att nå resultat, eller snarare motivera sig till resultat.

I de flesta fall handlar det inte om hur mycket du rör på dig, utan vad du stoppar i dig. 80/20 kost/träning är en bra tumregel och det är viktigt att komma ihåg. Men, säger du, är det inte bättre att vara tränad med lite övervikt än otränad och mager? Jo, visst. Absolut. Det jag vill komma till är att om du redan har en aktiv och hälsosam livsstil men ”dras med” dom där kilona som aldrig vill försvinna så tänk kost.

För att gå ner i vikt måste du förbruka mer än du äter. Enkelt. Problemet är att det är väldigt svårt att förbränna kalorier i förhållande till hur lätt det är att få i sig dom. De allra flesta som har svårt att se resultat på vågen överkompenserar träning med mat eller missbedömer hur mycket maten innehåller. En halvtimmes löpning förbränner 300 kalorier mellan tummen och pekfingret. Det är en liten kanelbulle eller en banan och några nötter eller en burk keso. Inte mer.

För att få ut mesta möjliga effekt av träningen som förbränning om man vill åstadkomma en viktnedgång tror jag på att:

Lägga till träningen och behålla kosten, inte kompensera träning med mat.

Tänka på att nyttiga livsmedel är bra i en viss mängd. 5-10 nötter på yoghurten ger nyttigt fett men 30 nötter ger onödigt många kalorier

Minimera antalet tillfällen du går utanför ramarna. Det finns en risk att helgen, då du skulle äta det där extra, sträcker sig från fredag till söndag, vilket är 3 av veckans 7 dagar.

Att unna sig något eller att lyxa till det behöver inte ha med mat att göra. Fundera ut vad du ser som belöning och unna dig annat än mat.

Tänk långsiktigt! Fundera i stora begrepp, t.ex. om jag äter en näve nötter nu får jag i mig 100 kalorier, men en näve nötter om dagen året runt är 36.500 kalorier, som om jag inte förbränner dom ger en viktökning på 5 kilo, teoretiskt sett. Slutar jag med en ostskiva om dagen ger det på motsvarande sätt en viktminskning på 2 kilo. Det ger ofta en bra tankeeffekt att räkna på vecko- eller årsbasis istället för att tänka här och nu.

Som med det mesta annat är det viktigt att ta ställning. Välj att vara nöjd med dina extrakilon ELLER välj att göra något åt dom. Gå inte omkring och ”försök” och tänk ”jag borde”, det ger sällan resultat och ofta dåligt samvete. Bestäm dig för hur viktigt det är att bli av med dom, och om du är beredd att göra de uppoffringar som krävs. Och till sist – börja idag.

Share


4 kommentarer på “Att överkompensera – tankar om ett mopeddäck”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Beatatjata - Inte bara träning skriver:

    Gillar särskilt det sista – om att antingen bestämma sig eller inte. Tycker att jag oftast hör folk säga ”jag borde ta tag i det…” ”Jag hoppas att det funkar den här gången…” ”nu ska jag försöka att…”. Gör det och skörda resultaten, gör det inte och var nöjd ändå. Jag har faktiskt bestämt mig för att vara nöjd här och nu, just nu. Nu har jag redan gjort den stora, 20+ kiloförändringen men skulle kunna ge mig på det lilla mopeddäcket. Vill bara inte :-)

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Birgitta skriver:

    där slog du huvudet på spiken! Precis så är det och NU SKA JAG. Tack :)

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Martina skriver:

    Du satte huvudet på spiken gällande min problematik. Jag tränar 4-5 ggr i veckan men slarvar ofta med maten. Oerhört frustrerad varför jag inte går ner i vikt. Men egentligen vet jag ju varför…. Hm….

    [Svara]

  4. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Linda Granzell skriver:

    Hej Ida! Funderar på det här med maten… och att äta 80/20… hur gör du själv? Planerar du maten nån dag i veckan eller tar du bara dagen som den kommer och alltid ser till att ha bra råvaror hemma så man inte hamnar i smörgåsträsket? Har ju sett att du använder dig utav en matkasse när du har barnen.. men när du inte har barnen då? Sen är det ju viktigt att inte äta för lite heller så att man håller förbränningen i kroppen igång… Ja det va måndagens funderingar :-) // Linda

    [Svara]



Lämna kommentar