Det är träning. Det sitter i huvudet.

20140129 kl 07:48 » Okategoriserade
Alla Kan Träna

I takt med att träningsvågen blommar ut, vilket ju är fantastiskt att få uppleva, frodas även teorier kring träningen som aldrig förr. Som ogräs frodas de, skulle jag vilja säga. Det är puls hit och kadens dit och ett evigt diskuterande om vilket träningsupplägg som är optimalt. Roligt att prata om, javisst, men lova mig att ta det med en nypa salt.

Gör det inte svårare att träna än det är. Träning för en motionär är inte raketforskning. Tränar du blir du bättre än om du inte tränar alls. Ju hårdare och mer du tränar desto bättre blir du. Varierar du dessutom träningen går utvecklingen fortare.

Jag blir så matt av alla diskussioner om vilken pulszon man ska ligga i, när på dagen man får bäst effekt av träningen och om det är bäst att köra styrka före kondition eller tvärtom. Det spelar inte så stor roll. Ett individuellt anpassat träningsprogram för en motionär är kanon, till 80%(höftar till med en illustrativ siffra) för att få träningen gjord och till 20% för det specifika upplägget. För en elitidrottare är förhållandet det motsatta. För de flesta av mina kunder är det viktigaste med träningsupplägget att det matchar vardagen.

Låt inte någon nyfrälst triathlet i fikarummet förstöra din träningslust för att hen påpekar att du kör på för tung växel. Ta inte åt dig av marathonlöparen som fnyser åt att du går på Body Balance. Det är inte sadelhöjden, skosulan eller längden på backen som kommer avgöra hur uthållig eller stark du blir. Det är det huvudet som avgör.

Share


18 kommentarer på “Det är träning. Det sitter i huvudet.”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Caroline skriver:

    Word!

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Camilla skriver:

    Bra skrivet!

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Maria skriver:

    Fullträff som vanligt!

    [Svara]

  4. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Lise-Lott skriver:

    Två tummar upp för den!
    Det är roligt att träna :)

    [Svara]

  5. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Marre skriver:

    EXAKT! Bra skrivet!

    [Svara]

  6. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Elna skriver:

    Word! Blir glad av sådana här inlägg!

    [Svara]

  7. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)sophia skriver:

    Såklart!!

    [Svara]

  8. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Nina skriver:

    Ja! Amen och punkt – och tack till dej!

    [Svara]

  9. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Mia skriver:

    Bra skrivet och så sant!

    [Svara]

  10. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Sara Eriksson skriver:

    Tack för kloka ord!

    [Svara]

  11. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Annette Svensson skriver:

    Ida talks!!! Ingen annan kan peppa som du!

    [Svara]

  12. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Charlotta M skriver:

    Ibland tror jag att tidningar om träning får motsatt effekt, skrämmer iväg de som tänkt börja röra på sig!

    [Svara]

  13. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Louise skriver:

    Tack och tack, underbara ord…”viktigast att träningen matchar vardagen”… Så sant och så riktigt! Du är fantastisk i dina tankar och formuleringar, Tack än en gång!

    [Svara]

  14. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Malin skriver:

    Mitt i prick! Helt rätt!

    [Svara]

  15. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Fredag skriver:

    Bra där! Tack för klokheterna.

    [Svara]

  16. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Marie skriver:

    Du är så klok Ida :)

    [Svara]

  17. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Anneli skriver:

    Så bra skrivet! Tack!!

    [Svara]

  18. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Bål med boll | skriver:

    […] sådär normalt liksom. Jag blir glad och stark av att läsa, som till exempel det här om vad som egentligen spelar roll för din träning. Hon har en tagg på instagram som hon kallar för #dagensbolljävel och jag skrattar varje gång. […]



Lämna kommentar