Dricka på turen

20130429 kl 19:57 » Cykel, Löpning, Multisport, Uncategorized
Alla Kan Träna

Det är många som frågar om vätska på turen. Det ni undrar är vad man ska dricka, hur mycket man behöver dricka och hur man tar med sig vätskan. Jag bakar ihop svaren med lite vätskeryggsäcksutvärdering. Då här resonerar jag:

På träning under 90 minuter har jag sällan med dryck, egentligen bara om det är riktigt varmt. Kanske skulle jag bättra mig på den punkten, ibland känner jag av vätskebrist efter passet. När jag behöver vätska på längre pass är det oftast vatten. I undantagsfall dricker jag blåbärssoppa eller saft, aldrig sportdryck. Är jag i behov av energipåfyllning mår jag bättre av en banan eller lite russin och nötter. Hur ska man då transportera dryck, och annat man behöver ha med sig på långa träningspass eller tävling? Jag har några olika varianter.


Den lilla ryggsäcken är en camelbak som jag vann på tävling. Den har inget midjebälte och en liten vätskeblåsa på 1,5 liter. Förutom vätska kan jag packa minimalt – mobil, nycklar, något att äta och en väldigt tunn överdragsjacka går att proppa ner. Den är väldigt bra utformad för kroppen och ligger som en limpa på ryggen utan att skumpa, min klart bekvämaste variant. Den har jag på längre löpturer och när jag tar rullskidorna till jobbet t.ex.


Min stora ryggsäck är en McKinley, en ganska billig historia som har varit väldigt bra. Den packar betydligt mer och har många bra fack och midjebälte. Jag får ner ett par skor i den utan problem och det går att spänna hjälmen utanpå. Den har ett regnskydd och en massa bra krokar i och snören, faktiskt är den mer som en dagryggsäck. Jag springer helst inte med den utan har den mest på cykel, om jag behöver ha med extrakläder eller om det är tävling och löparskorna ska med för grenbyte. Minus för vätskeblåsan som är svårhanterad.


Jag har ett vätskebälte också, från Perfekta, som jag använde mycket för några år sen men mindre nu. Det har den stora fördelen att jag kan fylla olika dryck i flaskorna, om jag t.ex. vill ha med både vatten och blåbärssoppa. Annars tycker jag mest att det är störande att ha något runt midjan och jag har ofta fått ont i magen av trycket.

Sen är det ju detta med cykel. Vätskan ska man ha på cykeln säger dom som vet. Vikten ska hellre vara på cykeln än på kroppen. Dessutom är det stort stilbrott att ha ryggsäck när man cyklar landsvägscykel. Jag bryter reglerna ibland, eftersom jag tycker det är bra att slippa krångla med en flaska. Slangen från en vätskeryggsäck är ju så lättillgänglig. Och vem bryr sig om stilregler?

Jag har inget bra termosbälte för skidåkning eller löpning i många minusgrader då vätskan fryser. Det önskar jag mig och förhoppningsvis läser mina potentiella födelsedagsuppvaktare min blogg. Förhoppningsvis har dom bra minne också.

Share


Lämna kommentar