Ett effektivt sätt att använda en timme

20140429 kl 21:58 » Intervallpass, Löpning
Alla Kan Träna

IMG_2303[1]

Nyklippt!

Idag hade jag en timme till träning, vare sig mer eller mindre. Kanske kan någon inspireras av mitt upplägg:

Jag började med 15 minuter uppvärmning där jag stegrade farten, första 5 minuterna i 5.20 min/km, nästa 5 minuter i 5.00 min/km och sen 5 minuter i 4.40 min/km. Efter det gick jag 5 minuter medan jag fixade med intervalltimern(jag använder Ultratimer) och låtlistan. Själva intervallpasset blev sedan 20 st 1-minutsintervaller med 30 sekunder vila mellan intervallerna. Efter 10 intervaller vilade jag 2,5 minuter. Ultratimer hörs genom musiken så jag behöver inte hålla koll på tiden. Resterande 8 minuter använde jag till att jogga ner.

Det kan ju tyckas lite märkligt att träna korta intervaller nu när jag ska ut och tävla en extremt lång tävling, men det är faktiskt helt enligt planen. Jag behöver få känna mig snabb nu, så snabb jag kan. Det är inte förrän jag känner mig snabb som träningssjälvförtroendet blir riktigt bra, även om det är långtävling på gång. Hela vintern har jag fokuserat på mängdträning – långa pass, många pass och många kilometer och minuter. Därför är det både smart, skönt och bra för kroppen att springa lite fort nu. Oavsett hur snabb jag är eller hur uthållig jag har blivit kommer jag att vara sämst i laget. Jag väljer att se på det som att jag har allt att vinna :-)

Jag sprang i mina nya Merrell idag, ett par Run Bare Access som är väldigt sköna. Det är en lätt sko med en ganska fint mönstrad sula som passar bra för intervaller på asfalt eller grus, som idag. Merrell passar min fot perfekt tack vare den breda lästen. Strumpor är minst lika viktigt som skor, där kör jag med Gococos Light Sport, idag i rosa. Tightsen är ett par Shape Willa från Röhnisch.

IMG_2309[1]

 

IMG_2282[1]

Underbart löpväder idag! Det blir liksom inte bättre än så här.

 

Share


Lämna kommentar