Frågor kräver svar – om allt mellan himmel och jord

20131114 kl 19:36 » Okategoriserade
Alla Kan Träna

ida_4_8

Frågestund skrev jag spontant igår, och fick massor av bra frågor från er. Frågor kräver svar, så här kommer det några:

Sussi – Livet i söder!

Funderar på ett par bra allroundlöparskor! Som man kan använda på asfalt och grus för både intervaller och lite längre distanser. Tips för detta? Känner inte att jag har råd för tillfället att införskaffa olika par. Inte heller att jag springer så pass mycket än att det hade varit värt det.

Då tycker jag att du ska skaffa en klassisk lite uppbyggd och stabil sko med en sula som håller för slitage, vilket märke är inte så noga. Prova ut en sko som känns bra på foten och rådgör gärna med någon kunnig säljare om vilken sort som passar ditt löpsteg. Om du pronerar kan du behöva en sko med pronationsstöd, t.ex. Asics GT 1000

Du ska inte ha en minimalistisk sko, eller en terrängsko. Den förra sliter på dig och den senare slits fort när du springer på asfalt. Det är inte alls säkert att du behöver en 2000-kronorssko, utan lyssna på säljaren men fråga gärna vilka alternativ som finns om man har en begränsad budget. Asics t.ex. som jag nämnde ovan, har flera skomodeller som är snarlika men har väldigt olika prislappar.

Alexandra

Hej! Du verkar vara så otroligt skön och med fötterna stadigt på jorden! En stor inspirationskälla!

Jag har en fråga som handlar om förbättring och puls i löpning. Jag började springa nu och då hösten 2012, och då jag fick en pulsklocka med gps i julklapp började jag springa regelbundet och på allvar. Tre gånger i veckan, jan-juli, och jag märkte att jag blev bättre. Men pulsen var ändå väldigt hög, jag är 21 år och mätte upp en puls på 204 som mest, och snittpulsen på ett 40 minuters pass var alltid där runt 189. (I min pulsklocka har jag matat in 210 som maxpuls). Men jag sprang inte hårt, och de kändes aldrig som att jag skulle kunna pressa mig till att springa hårdare heller, mitt snittempo gick från 7:15m/km, till 6:45m/km… Men jag tycker att de skett så otroligt liten förändring! I augusti-september körde jag ett pass som jag lät pulsklockan skapa, för uthållighet. Och visst, jag klarade av att springa i exempelvis 1,5 h, men pulsen var mycket högre än klockan rekommenderade och tempot mycket lägre.

Så nu undrar jag, om du har något tips på hur jag borde lägga upp löpningen, för att både kunna springa snabbare och få pulsen att sjunka? De är så otroligt jobbigt att springa med hög puls, och för att orka måste jag alltid ha något med energi med mig under passen fast de är under en timme långa, (har haft träningspaus 15.9-11.11, på grund av infektioner, men är nu återställd). Före pausen var min vilopuls 53, nu är den 62. Känner mig så frustrerad då jag aldrig kan följa träningspass som jag tycker att jag redan borde klara av.

Sen undrar jag också om du har något tips på löpskor inför vintern? :)

Hej! Ja, jag har storlek 41,5 på löparskor, så nog står jag stadigt alltid :-)

Din maxpuls kan du inte veta utan att göra ett maxpulstest, det värde du har matat in är bara en gissning och maxpulsen är väldigt individuell. Därför säger den siffran inte så mycket. Över huvud taget är du inte i en fas i din träning där du ska lägga fokus på pulszoner. Det verkar stressa dig och ta fokus från träningen. Jag rekommenderar att du tar en paus från klockan och lär känna din kropp. Lyssna på andning och känn efter hur det känns när du anstränger dig. På långpass ska du springa så sakta att du orkar prata obehindrat. Gör det och lägg klockan i en ficka om den måste med, så kan du titta på den efteråt. På intervallpass ska pulsen pendla upp och ner mellan intervall och vila. Hur långt din puls ”ska” eller ”kan” komma upp är inte så jätteviktigt och inte särskilt intressant när du inte har testat din tröskelpuls eller maxpuls och när du är i den fasen av din träning som du är nu. Satsa på att komma tillbaka i löprutiner och hitta löpglädje utan klockan nu till en början.

Förprogrammerade pass i klockor, eller generella pass du hittar på nätet är 99 gånger av 100 gjorda av en man, för en man. Även om du matar in ”kvinna, 21″ i klockan. Det beror på en massa saker, bland annat att mycket forskning görs på män och att löparvärlden är mansdominerad precis som många andra världar.

Då det gäller löpskor för vintern kan jag rekommendera Salomon Speed cross, eller den dubbade varianten Salomon Spike Cross, för terränglöpning eller på grus, snö och andra mjukare underlag. En annan bra vintersko är Icebug Anima. För asfaltlöpning rekommenderar jag en ”vanlig” mängdsko, Asics har många varianter, t.ex. Asics Gel Cumulus om du kan ha en neutral sko, eller kanske Saucony Omni om du behöver lite mer stabilitet. Som i svaret ovan är det bra att gå till en kunnig säljare för att se vilken typ av sko som passar dig.

Isa

Hej!
Har du något tips på hur man kan få igång en syster som tar bilen överallt, sitter ner hela dagen och tycker att det är för jobbigt att röra på sig? Försöker att ”tjata” på ett diskret sätt utan framgång… :)

Jag tror att varje människa behöver finna sin egen drivkraft att röra sig. Tjat har sällan önskad effekt och det är omöjligt att få någon att träna för att någon annan vill det. Prata istället med din syster om hennes mål och vad som skulle kunna motivera och inspirera henne. Om hon är nöjd med sin tillvaro och inte vill röra på dig mer, lägg det bakom dig. Låt din syster veta att den dagen hon vill göra en förändring så finns du där för henne, men lägg ingen energi om hon inte själv vill. Hennes hälsa är inte ditt ansvar och inget du ska klandra dig för.

Lisa

Älskar din blogg, så inspirerande!
Min fråga: jag behöver tips på en bra cykel. Jag har ingen cykel alls just nu. Vill ha en som passar till transportcykling, flanörcykling (typ grusväg) och eventuellt (Tjej)Vätternrundan. Kommer inte att cykla off-road. Vad ska man ha för typ av cykel? Vill inte ha något krångligt och jag fattar ingenting av marknaden. Tack för tips!

Hej! Tack! Du ska ha en cyclocross. Inte MTB. Inte hybrid. Den här t.ex., en Scott comp som finns på rea på cykloteket. Du cyklar på de däck som sitter på ända fram till några veckor före tjejvättern då du byter till smalare däck som rullar lätt. Sen svischar du fram på Tjejvättern, det kommer att gå som en dans. Var inte rädd för att det är bockstyre och ganska många växlar, det vänjer du dig vid. Jag är 170 lång och har en S-ram.

Malin

Hej Ida!
Hur många pass och hur långt bör jag springa per vecka för att till sommaren klara av stadsloppet under en timme? För övrigt grym blogg:)

Hej! Du bör springa tre gånger i veckan där ett pass är långpass, ett intervallpass och ett valfritt ”myspass”. Långpasset ska gå sakta och du ökar på med en kilometer per vecka tills du är uppe i 12-15 km. Intervallpassen ska vara intensivt och totalt cirka 50 minuter med uppvärmning och nerjogg. Det tredje passet kan vara 30-60 minuter. Du kommer då att ha en träningsdos på cirka 3 mil i veckan. Börjar du i tid kommer stadsloppet att gå kanonbra! Hör av dig om du är intresserad av ett personligt träningsupplägg.

Linda

Hallå!
Jag skulle vilja veta hur du lägger upp din träning, alltså hur förhållandet träning och vila/återhämtning ser ut. Jag tränar just nu fem dagar i veckan (5-6 pass, vila tisdag och lördag) och jag känner att orken bara blir mindre och mindre. Träningen är en blandning av löpning, spinning och cirkelfys (friskis). Tanken är att jag ska försöka bygga upp kroppen så mycket som möjligt under vintern då jag ska springa Göteborgsvarvet och Sthlm halvmara nästa år. Är det bästa att byta ut ett pass mot typ yoga/flex/core en gång i veckan?

Fråga nr två är om man kan anlita dig för att få hjälp med att lägga upp ett bra träningsprogram? Allt gott!

Om du känner dig sliten tycker jag att du ska minska ner på träningen under en treveckorsperiod, eller vila helt(aktiv vila) en vecka. Nu är den bästa tiden på året att lägga in en viloperiod, särskilt med ditt mål som ligger först i maj. Äter du ordentligt? Tappar du i vikt av den ökade träningsmängden? Se över kosten så att du vet att du får i dig det du behöver. Sover du på nätterna? Det är många faktorer som kan göra att orken tryter. Ett järnvärde kan vara bra att ta, på vårdcentral eller företagshälsa, om du inte blir piggare.

Jag vilar inte så mycket, om man med vila menar total stillhet. Jag lever ett extremt aktivt liv. Tränar gör jag 6-10 gånger i veckan. Jag äter bra mat på regelbundna tider och dricker inte alkohol. Jag sover bra på nätterna och tränar väldigt varierat. Det tror jag är nyckeln till att det funkar just för mig.

Självklart kan jag göra ditt träningsprogram! Maila mig på ida@allakantrana.se så diskuterar vi lite mer.

Tua

Hej! Du skrev någon gång att det är stor skillnad mellan att tävla med kvinnor och att tävla med män. Utveckla gärna det resonemanget, jag blev nyfiken! Tack för en bra blogg/Tua

Jag menar så här:
I multisport tävlar man oftast i lag, 2-manna eller 4-manna. Det finns mix, herr och damklass i 2-manna och mix i 4-manna. I 4-manna ska laget då innehålla minst en tjej. Jag har tävlat dam och mix 2-manna och mix 4-manna.

Män är ju av naturen starkare och snabbare, så det naturliga när jag tävlar i mix är att jag tävlar med en kille som är bättre än jag. Jag skulle ju teoretiskt sett lika gärna kunna tävla med en sämre kille, men det har jag inte gjort än. Det finns inte så många otränade multisportkillar, särskilt inte otränade multisportkillar som kan orientera :-) När jag har tävlat i 4-mannalag har det varit med tre killar.

Konsekvensen blir att tempot blir betydligt högre när jag tävlar med killar, och det är inte ovanligt att jag håller i snodden. Det är jobbigare helt enkelt. Mer puls, mer mjölksyra, mer skalle. Jag har blivit dragen av en tjej i snodd och dragit en kille i snodd, så visst händer det motsatta och det finns många exempel på när tjejen i laget är den som är starkast efter många timmars tävlande, kanske flera dygn men i de tävlingar jag har ställt upp i har det varit påtagligt mycket högre tempo när jag har kört mix.

Sen behöver inte det ena vara bättre, roligare eller mer utmanande. Huvudsaken för mig är att jag tävlar med någon jag tycker om och har det bra ihop med, oavsett hur det ser ut mellan benen på hen.

Katarina Wetter Edman

Hej Ida,
jag undrar över det här med skor. Du verkar ju ha hur många par som helst:-)
Jag har i princip ett par löpskor, Asics Kayano, de börjar bli lite slitna.

Hur ska jag tänka nu inför vintern? Planerar att springa mer terräng till våren, ska jag redan nu leta efter ett par trail skor? Eller är det bättre med någon annan mängd sko?
Hälsningar,
Katarina

Hej! Jag tycker att du ska skaffa ett par liknande skor som de du har OCH ett par terrängskor, under förutsättning att det funkar ekonomiskt. Du sliter inte ut skorna fortare för att du har två par, utan springer hälften så mycket i dom. Mina skor slits ju nästan inte alls, så många som jag har :-)

Marie

Hej Ida,
Vilka är dina bästa tips för en lyckad viktnedgång?
Har du något favoritmellanmål?
Hur peppar du dig att träna när du har en dålig dag?
Tack för en inspirerande, klok och rolig blogg :-)
Mvh Marie

Mina bästa tips för en lyckad viktnedgång är:

Ät mindre än du förbrukar.
Ät inte för lite, sådär så du blir sur och yr i skallen, då är livet inte roligt.
Se inte mat som en belöning.
Ät inte mer för att du ska träna, ät lagom och låt träningen bli underskottet.
Drick inte kalorier.
Köp inte hem sånt som du vet att du inte kan låta bli.
Släng för stora kläder.
Kom ihåg den gyllene regeln – att tappa vikt handlar till 80% om kost, till 20% om träning.

Mitt favoritmellis är keso med äpple och kanel, eller en varm sommardag frusen banan som jag mixar i evigheter till glasskonsistens. När jag är ute på långpass är det dock andra saker jag drömmer om, ofta något surt från lösgodishyllan.

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska lägga upp min träning. Jag har svårt att hitta balansen mellan cykling, löpning, simning, styrka. Jag håller just nu på med min andra tjejklassiker.

Lisa

Jag behöver veta lite mer om hur du tränar idag och vilka målsättningar du har för att kunna ge dig specifika tips. Generella tips är att träna tre konditionspass i veckan som grund, där ett kan vara i kombination med styrka. Kör du ett rent styrkepass utöver det blir det fyra pass i veckan. Inför klassikergrenarna är mitt tips att löpa hela året, skaffa ett par rullskidor, ta ut cykeln så fort det nånsin går på våren och träna styrka med fokus på mage och rygg. Lycka till och hör gärna av dig på ida@allakantrana.se om du vill ha specifik hjälp.

Hej Ida
Jag vill ha tips på hur man ska tänka på mat direkt efter träning. Vad, när och varför? Jag sprang ett långpass på 15 km för ett par veckor sedan. Vädret var uselt så jag drog på det tills det egentligen var för sent. Men jag sprang ändå. Väl hemma blev det dusch och direkt i sängen. Nästa dag var jag helt seg hela dagen.. Anar att det har att göra med tömda energidepåer?

Nina

Du har svarat på frågan själv, naturligtvis skulle du ha ätit något efter passet. En ordentlig middag skulle ha varit det bästa, men smörgås, banan, mjölk etc. skulle också ha funkat. Vad som helst hade varit bättre än inget.

Generellt sett kan du tänka som så efter ett längre pass att du äter något direkt, kanske t.o.m. innan duschen, t.ex. en banan, macka, energibar eller något som du lätt kan ha med dig och få i dig, gärna snabba kolhydrater och protein i kombination. Sen ser du till att äta ordentligt inom 1-2 timmar. Bättring!

Hej du otroliga kvinna :)
Vet att du skrivit om det någon gång tidigare, men pannlampa. Vad är att rekommendera om man vill ha hyfsat bra pris, liten och smidig men ändå bra ljus? :) Är en cyklocross något att rekommendera om man vill ha en kombinerad tränings och transportcykel? Funkar den att köra off road på också? Och i vilken prisklass bör du komma upp för att få en vettig? :)
Tack på förhand :)

Anna

Hej du! Vill du ha en billig med vanliga batterier(AA), som funkar i skogen rekommenderar jag Silva Trail Runner, nästa prisklass med uppladdningsbara batterier och fäste för hjälm, styre samt lite bättre i alla avseenden rekommenderar jag t.ex. Silva Cross Trail II och vill du ha värstingen, men fortfarande är i motionärsvärlden köper du den jag har, Silva runner. Lysa upp hela skogen och äta havregrynsgröt en månad? Köp Silva Sprint Plus. Obs – jag är inte sponsrad av Silva :-)

Absolut, en cyclocross är kanon och går att köra i skogen till en viss gräns. Titta högre upp, där har jag länkat till en Scott comp som cykloteket rear. Du får lägga 10.000 för att få en vettig cykel om du köper ny, men som vanligt går det att fynda på Blocket om man vet vad man letar efter. Lycka till!

Är nyfiken på din inställning till trenden med barfotalöpning, bra eller dåligt?!

Har även några funderingar kring hur man ska tänka med underlaget vid löpning, så här års blir det mycket asfalt, hur påverkar det kroppen? Om hur ska man tänka med skor till det underlaget?

Med vänlig hälsning, Anna

Min inställning är att det är bra med dämpning när man springer på asfalt. Ju mer du springer, desto viktigare är det. Ju mjukare underlag, desto tunnare skor kan du ha, men min uppfattning är att det är få som klarar av att mängdträna i barfotaskor. Steget och skadebenägenheten är väldigt individuellt, varje löpare måste prova sig fram, om barfotalöpning är ett önskemål. Själv kommer jag att springa i skor även fortsättningsvis, men jag varierar mellan tunnare och mer stabila. I somras sprang jag långpass med mina Saucony Kinvara Trail, som är den tunnaste terrängskon jag har, då hade jag väldigt ont i vader och höfter efteråt, även om jag inte blev skadad.

Sara

Jag tycker det är svårt att hitta ett tempo som man kan hålla rakt igenom varje intervall. Börjar ofta för snabbt. Har du något tips?

Mitt tips är att räkna när du är mitt uppe i intervallen, hur andas du i förhållande till stegen? Andas du in vart fjärde steg, t.ex så gör det från början nästa intervall, alltså ansträng dig inte så att du andas häftigare än så.

Malin

Hej! Jag cykel pendlar och har förstått att du gör det också. Använder du dig av dubbdäck under de kalla månaderna? Vintern som kommer är min första som cykelpendlare och jag står i valet och kvalet om jag ska sätta dubbdäck på cykeln. Bor i Skåne så det blir oftast ingen snörik vinter. Ha det bra!

Jag har ingen tidigare erfarenhet av dubbdäck, men har beställt ett par som ligger och väntar på att bli testade. Jag köpte Schwalbe Ice Spiker, efter att ha rådfrågat några cykelkompisar som har koll på sånt. Ha det så bra du med och kör hårt!

Share


1 kommentar på “Frågor kräver svar – om allt mellan himmel och jord”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Maria skriver:

    Hej!!
    Har precis följt din löparskola rrs10 och har verkligen gått från att tycka att löpning är sjukt trist till riktigt roligt!! Har insett att med rätt träning och lite vilja kan man nå en bit på vägen…

    Min nästa utmaning är halvvättern i sommar! Hur ska man tänka i träningsupplägget här? Och vart ska jag vända mig?
    Man blir ju bra på det man gör, men att cykla på vintern är ju praktiskt svårt..

    Kommer ni att fortsätta ha liknade träningsskolor framöver?

    Tack för en inspirerande sida!!

    [Svara]



Lämna kommentar