Gummiband och back attack

20141023 kl 11:48 » Okategoriserade, Styrketräning
Alla Kan Träna

IMG_5706[1]

”Har du styrketräningsperdiod nu?” sa Magda när jag kom till gymmet i morse. Ja, det kanske man kan säga. Jag vilar från löpningen i alla fall, och gör som jag brukar när löpningen står åt sidan – tränar sånt jag tycker är kul och sånt som är bra för mig. Idag körde jag Lofsans ”Back attack”, ett tungt ryggpass med tolv övningar i tre block med fyra övningar i varje block. Här hittar du det passet i sin helhet, med videoblogg och allt. Ett pass för dig som är van att styrketräna i gymmet och ett väldigt bra pass för mig. Jag behöver träna bålen och baksidan på kroppen för att stärka upp mina löparmuskler och bättra på min hållning. Skrivbordsarbete och cykling blir man inte precis rakryggad av.

I ”Back attack”-passet är det tre gummibandsövningar, ett i varje block. Att träna med gummiband är en väldigt bra träningsform, ofta känns övningen nästan för lätt de första fem repetitionerna men de sista bränner det som eld om man får till en bra belastning. Jag kör inte med band med handtag på, utan tunna breda band i olika färger som jag har glömt vad dom heter(det hade ju annars varit en fin produktplacering). Banden kostar 90 kronor styck, finns med olika motstånd och det går att variera sig i oändlighet – som hjälp i övningar jag inte riktigt klarar(chins), som prehab för knän som vill falla inåt, eller som extra motstånd t.ex. om jag inte har tillgång till en tillräckligt tung kettlebell. Kettlebelltrickset lärde jag mig av Betty på the B-Room Så här ser det ut när Jacob Richloow visar:

Gummiband är en perfekt investering till hemmagymmet, eller för dig som brukar träna hemma utan redskap. Dom tar ingen plats och är billiga. Just för baksidan ryggen finns det många bra övningar med gummiband. Jättebra träning för oss som sitter mycket vid datorn och tenderar att bli lite säckiga och framåtroterade. Här visar ”Trend och träning-Anna” tre bra övningar just för baksidan av ryggen:

Som med all annan träning är den som blir av bra. Det är enkelt att hitta övningar på träningsbloggar och youtube och låta sig inspireras. Hemmagymmet behöver inte vara så avancerat och 20 minuter kan räcka. Gör det inte svårare än vad det är.

IMG_5707[1]

Share


Lämna kommentar