Coopertest

Alla Kan Träna

I Röhnisch Running School som jag har gjort tillsammans med Lofsan fick deltagarna i uppgift vecka fem att göra ett Coopertest. Testet går ut på att man springer i exakt 12 minuter och mäter den tillryggalagda sträckan. Man kan sedan läsa av i en tabell hur man enligt Cooper ligger till, utifrån ålder och kön, på den femgradiga konditionsskalan mycket dåligt – dåligt- normalt – bra – mycket bra.

coopertest

Cooper, som utvecklade testet, menade att just tiden 12 minuter i ansträngning när det handlar om löpning ger ett optimalt mått på konditionstal och är nära sammankopplat med syreupptagningsförmågan. Testa du också, det är ett bra sätt att jämföra sin egen konditionsstatus från en gång till en annan. Kanske gör du testet en gång nu och en gång efter sommaren när du löptränat fyra månader.

Jag har gjort coopertestet några gånger och även sprungit 3000 meter som distans vid ett par tillfällen så jag har bra koll på vilken sträcka jag hinner på 12 minuter. På milloppet i lördags hann jag, enligt min gps, 2920 meter med 7 km kvar att springa. Det längsta jag har hunnit är 2960 meter, snubblande nära 3000 meter kan tyckas. Jag måste ner i en hastighet under 4 min/km för att klara 3000-metersgränsen, det hoppas jag klara 2013. 40 meter är inte mycket, men det är mer än ingenting.