Intervaller för gymmet

20141105 kl 15:27 » Intervallpass, Lofsangruppen
Alla Kan Träna

Det finns faktiskt dom, tror det eller ej, som inte springer utomhus när det regnar eller är kallt. Inte för att jag förstår resonemanget ;-) men all träning är bra träning så jag tänkte tipsa om bra intervallträning som kan göras inomhus.

På Crosstrainer(60/30/20): Värm upp 10 minuter. Kör 60 sekunder intensivt och 30 sekunder lugnt, i 20 omgångar. Varva ner 10 minuter.

På löpbandet(90/75/60/45): Värm upp 10 minuter. Kör 90 sekunder intervall, hoppa av och vila 30 sekunder, 3 omgångar. 75 sekunder intervall 30 sekunder vila 3 omgångar. 60 sekunder intervall 15 sekunder vila 3 omgångar. 45 sekunder intervall 15 sekunder vila 3 omgångar. Varva ner 10 minuter.

På löpbandet i backe: Värm upp 10 minuter. Kör 5 tabataomgångar med ökad lutning och minskat tempo för varje omgång. Alltså 20 sekunder aktivt, 10 sekunder vila 8 gånger och 5 sådana omgångar. Till exempel börja med 12 km/h lutning 5, 10 km/h lutning 7, 8 km/h lutning 9, 6 km/h lutning 11, 4 km/h lutning 13. Varva ner 10 minuter.

Intervallcirkel: Värm upp på löpband 10 minuter. Kör 4 minuter stakmaskin, 1 minut vila, 4 minuter roddmaskin, 1 minut vila, 4 minuter paddelmaskin 1 minut vila. 2 varv. Denna kan anpassas till de maskiner du har: armcykling, löpband, trappmaskin, crosstrainer. Passar bra att göra om man är flera.

bild 3 (5)

Share


4 kommentarer på “Intervaller för gymmet”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Träningsglädje skriver:

    nu har jag lyssnat på dig i huskypodden. du låter fortfarande snäll – men inte lika snäll som på radio. kul att höra mer från dig! och grattis till nya jobbet förresten, hoppas det är något som du känner dig riktigt taggad inför!

    [Svara]

    Ida svarar:
    november 6th, 2014 at 13:41

    Haha! Vi måste ses så du får känna på mig ”live”!

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Kourtney skriver:

    Jag springer ALLTID inomhus och aldrig utomhus (om jag inte måste kuta till t-banan haha), för jag springer mycket bättre inomhus på bandet och dessutom kan jag hålla farten bättre, samt springa intervaller utan att tappa farten, öka motståndet genom lutningen på bandet m.m. Ända nackdelen är ju den friska luften, men på vinterhalvåret går jag knappast några promenader ute och mitt i sommaren är tyvärr gräspollenallergiker :(

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Kourtney skriver:

    Jag springer ALLTID inomhus och aldrig utomhus (om jag inte måste kuta till t-banan haha), för jag springer mycket bättre inomhus på bandet och dessutom kan jag hålla farten bättre, samt springa intervaller utan att tappa farten, öka motståndet genom lutningen på bandet m.m. Ända nackdelen är ju den friska luften, men på vinterhalvåret går jag knappast några promenader ute och mitt i sommaren är tyvärr gräspollenallergiker :(

    [Svara]



Lämna kommentar