Lugn träning och tung träning

20140725 kl 13:59 » Öppna träningar, Styrketräning
Alla Kan Träna

IMG_4174[1]
Idag morgonjoggade vi från Scandic City igen i sommarträningsgruppen jag leder tillsammans med Karl på The Running People. Det var en förhållandevis sval morgon, jämfört med tidigare i veckan och en jätteskön löptur med gänget som hänger i och sommartränar. Tisdagar kör vi intervaller och fredagar joggar vi. Karlstad är en underbart fin stad och det känns alltid som ett privilegium att kunna jogga längs med Klarälven, oavsett årstid.

Det har blivit en del tung träning den här veckan också. Jag har hållt hus i gymmet för att köra igenom lite styrketräningspass som jag ger kunderna jag coachar i Lofsangruppen. Clara, min coachkollega, är gruppens styrkelyftexpert och hjälper mig med tekniken, vilket är supernyttigt och lärorikt. Du som vill börja lyfta tungt och behöver grundläggande tips och teknikcoachning, hör av dig till Lofsangruppen och Clara, det är en väldigt god investering i din egen kropp att göra rätt från början. Jag har aldrig lyft tungt förut och håller på att lära mig göra korrekta marklyft och benböj bland annat. Dels för att bli starkare, men även för att kunna relatera till och förstå mina kunder.

Just nu är det mest mitt finger som begränsar mig. Jag har tappat greppstyrka i handen sedan jag bröt fingret i Sydafrika, och jag har ont i fingret till och från. Frakturen är läkt men jag kommer troligen att ha sviter efter det ett bra tag. Vissa övningar undviker jag helt eftersom det frestar på mer än det gör nytta. Så här såg fingret ut efter tävlingen, och det är faktiskt inte särskilt snyggt fortfarande trots att jag är duktig och kör en massa rehab.
mw-fotograf-3554

Nu sitter jag och jobbar undan inför nästa vecka då barnen och jag ska åka på semester. Det känns bra att vi var hemma den här veckan med värmebölja, vi hoppas på aningen svalare när vi ska ut på roadtrip i bil och kanske lösa entré på en och annan nöjespark eller så. Veden blev inplockad, häcken klippt och en massa andra saker fixade, vilket är skönt att veta när vi åker på tisdag.

Share


2 kommentarer på “Lugn träning och tung träning”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Lova Perman skriver:

    Hej igen, Ida. Jag har varit på semester några veckor. Därför har jag inte provat din träning än. Imorgon skulle det kanske funka, innan jag åket på orienteringstävling. Är det kl. 7 vid Scandic? Hälsningar Lova Perman

    [Svara]

    Ida svarar:
    juli 31st, 2014 at 23:09

    Lova – imorgon är det Karl som håller i träningen och det är en lugn jogg, men du är hemskt välkommen om du kan.

    [Svara]



Lämna kommentar