Om uppladdning – och urladdning

20140515 kl 10:51 » Skallen, Träningsresor
Alla Kan Träna

Jag lyssnade på Husky-podden häromdagen och intervjun med Mikael Lindnord, en framgångsrik och rutinerad multisportare. Han hann säga mycket på en och en halv timme men några saker tänkte jag lite etra på efteråt. Han sa bland annat att skillnaden för en multisportare som honom och en ”vanlig” elitidrottare är stor när det gäller uppladdning. En höjdhoppare kan ladda relativt ostört, sitta med sin favoritmusik i öronen under en jacka och fokusera fram till hoppögonblicket för att sedan explodera i hoppet och ladda om. En multisportare har häcken full dygnet innan starten i ett adventure race med packning av utrustning, inläsning av kartor och massor av annat. Han beskrev det som att det är fullt ös fram till starten och sen nästan ett lugn av att vara iväg på själva tävlingen.

Det här tycker jag påminner väldigt mycket om en vanlig motionär eller elitmotionär som har en tendens att vilja jämföra sig med en elitidrottare. Glöm inte att vi som ”vanliga” människor har helt andra förutsättningar att träna och tävla än en person som kan ägna sig åt idrotten på heltid. Framförallt är det stor skillnad på hur vi har möjlighet att återhämta oss. En elitskidåkare ska visserligen ut på ett andra pass några timmar efter morgonens hårdkörning, men kan å andra sidan ägna dig åt att äta och vila mellan träningarna. Hon kan lägga fokus på uppladdningen inför ett lopp och har en strategi för att kroppen ska kunna prestera optimalt i tävlingsögonblicket. Du och jag, och alla andra ”vanliga” personer är vakna på natten med sjuka barn, går upp klockan fem och pendlar till jobbet, rusar hem och skjutsar till fotbollsträning, handlar, lagar mat och gör allt det andra innan träningen ska utföras. Många gånger kommer jag tillbaka från en runda men kan inte duscha på flera timmar utan hamnar i svettiga träningskläder framför spisen eller i bilen. VI har inte samma möjlighet att lägga tillvaron tillrätta, på gott och ont.

För en person som jag, med en lite lätt manisk personlighet(självdiagnos), är det väldigt bra att ha en tillvaro utanför träningen där det är fullt upp. Hade jag inte barnen, huset och jobbet skulle jag säkert träna på tok för mycket. Eller åtminstone tänka på det för mycket. Problemet är de gånger som allt går på högvarv samtidigt, som nu. Jag har haft en lista som kändes som en kilometer lång med saker som skulle bli klara innan avresa till Kroatien idag. Det har varit allt från tjänsteskrivelser till gräsklippning och kalasinbjudningar i en salig röra. Jag har betat av listan sakta men säkert och är(faktiskt) klar nu med 20 minuter tillgodo, så när som på två telefonsamtal och soptunnan.

Tänk på när du jämför dina fysiska prestationer eller annat i ditt liv med andra, att våra förutsättningar är väldigt olika. Du kan bara gräva där du står, bara träna, jobba och leva utifrån dina egna förutsättningar. Det är lätt hänt att måla upp en bild av en perfekt människa som hinner allt och presterar på topp och jämföra sig med den. Gör ditt bästa och klappa dig själv på axeln lite oftare. Själv ska jag klappa mig belåtet på axeln nu när jag åker till Kroatien för att jobba på träningsresa en vecka. Jag ser jättemycket fram emot resan, på alla sätt. Tänk att få jobba med sitt stora intresse, det är verkligen lyx!

IMG_1307

Share


Lämna kommentar