Rullskidbryderier

20130830 kl 00:10 » Okategoriserade, Rullskidor
Alla Kan Träna


Jag har bryderier. Rullskidåkningen. Jag åker och åker och blir inte trött. Jag stakar och stakar och kan liksom inte åka speciellt fort, eller bli speciellt trött. Det går i 15-16 km/h och vrålstakar jag kanske 17, men då är jag snart tillbaka på 15 igen. Idag har jag ställt lite frågor på ett facebookforum och kommit fram till att det är bristande teknik och ”för god kondition” i förhållande till styrka och teknik som är problemet. Det finns tre alternativ som jag ser det: 1. Köpa trögare hjul. Till mina rullskidor finns ”ettor”, ”tvåor” och ”treor” och jag kör idag på tvåor(träningshjul). Jag surfade in på Pölder sport och hittade tröga bakhjul, till det nätta priset av 650 kronor styck(!). Tröga framhjul också och jag får ge ytterligare 830 riksdaler. 2. Köra i backigare terräng. Gratis men läskigt! eller 3. Träna på tekniken och börja staka med frånskjut istället för att stå och dubbelstaka.

Idag stakade jag till Deje och tillbaka, det blir 20 km. Det är mycket roligare än det låter, och jag fick äta en kokoschokladgrej när jag vände. Man måste hitta dom små gjädjeämnena i livet :-) Problemet som sagt är att jag inte blir så trött. Jag blir trött i dom stackars små mag- och armmusklerna men inte flåstrött. Det får bli min nya utmaning. Jag ska också överlägga med mig själv och min budget om inköp av nya hjul.
rullskida

Share


4 kommentarer på “Rullskidbryderier”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Henrik skriver:

    Köp skaterullskidor? Ha en sele med ett bildäck släpande efter (Ola Skinnarmo style)

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Therese skriver:

    Jag har samma problem fast på vanliga längdskidor (har aldrig testat rullskidor). Flåset är bättre än muskler och teknik… Jag funderar på att gå en skidteknik kurs i vinter och hoppas sen kunna träna upp musklerna på ett bra sätt.

    [Svara]

    svalisida svarar:
    augusti 30th, 2013 at 15:59

    På skidor har jag inte det problemet. En teknikkurs låter bra, man har mycket att tjäna där. Mycket som går att få gratis.

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Elin skriver:

    Kbanan är grym för stakning, långpass el intervaller, själv brukar jag inte ha problem med att bli trött :-) Men fattar vad du menar. Alla tre förslag funkar ju, men jag hade valt att börja köra i backigare terräng (å då kommer ju alt 3 med av sig självt). Känns ovant i början, men hitta ett ställe som har lagom lutning både uppochner, så att det inte rullar på för fort nedför. Har du hyfsad teknik på vintern bör det inte ta så lång tid innan det sitter lika bra på rullskidorna, både vad gäller stakning med frånskjut och diagonalt. :-) Ett annat litet tips för att göra det jobbigare när du är ute och stakar är lägga in nån minut då och då där du ”diagonalar” med armarna, men med benen står du som vid stakning.

    [Svara]



Lämna kommentar