Semestertankar om målsvansar och målfällor

20140730 kl 23:41 » Coachning, Skallen
Alla Kan Träna

Många tjejer sätter som mål ”Att bli en bättre löpare/klara milen på XX minuter/genomföra halvmaran” eller liknande, vilket är utmärkta mål i sig. Det är bara det att målen ofta har en liten svans, en bisats som liksom halkar efter. Den lyder ”och så vill jag gå ner några kilo, kanske fem, det får gärna komma som en bonus”.

Då känner jag så här:
1. Viktnedgång handlar om 80% kosthållning och 20% träning
2. När du ökar mängd och intensitet i träningen, särskilt löpning, kommer du att bli hungrigare, vilket är helt naturligt.
3. Kilon rinner inte av bara för att man börjar springa. Är du en person som har några ”envisa kilon” att bli av med kommer de troligen inte att försvinna bara för att du börjar springa.
4. Mål ska vara specifika och inte ha en liten ”sen vill jag också”-svans. Vad händer då om du når målet men inte har med svansen?
5. Löpning ska inte missbrukas som viktnedgångsstrategi. Det kan vara en del i din nya livsstil eller din träning och kosthållning för att nå viktnedgång men det ska inte missbrukas. Du vill inte bli den där tjejen man möter på bron varje morgon som blir magrare och magrare medan tempot blir långsammare. Tjejen som till sist inte orkar springa utan går så fort hon kan med hästsvansen guppande och kläderna hängande som tältdukar.

Troligen kommer det inte att vara lättare för dig att gå ner i vikt när du börjar springa mer, om du inte har väldigt många kilon att bli av med, eller allmänt lätt för att tappa kilon. Låt målen med löpningen vara separata från målen med vikten eller kosten. Var försiktig så att löpningen inte blir slav under en kaloriförbrukningsstrategi.

Mål ska inte vara ”bonus”, det ska vara mål eller inte vara mål. Risken är annars att du går omkring ett helt liv och aldrig får någon bonus. Istället hänger det som ett svart moln över din tillvaro, målet du aldrig nått. Gör det inte svårare för dig själv att bli nöjd än det behöver vara. Det finns så mycket som är svårt ändå att det räcker till.

Sånt där tänker jag på när jag har semester. Det, och havet.

mw-fotograf-9714

Share


1 kommentar på “Semestertankar om målsvansar och målfällor”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Pillan skriver:

    Du är klok du Ida!
    kram Pillan

    [Svara]



Lämna kommentar