Sista träningsrycket och om periodisering

Alla Kan Träna

Jag kör ett sista ryck nu med uthållighetsträningen inför vår semesterresa, då jag inte räknar med att träna särskilt mycket. Det passar bra med en lite lugnare vecka igen efter två veckors hårdkörning. Det kallas att pulsera eller periodisera sin träning det där, när man lägger lättare och tyngre veckor i en upptrappning eller cirkel. För mig ”mitt i livet” med jobb, barn, företag, hus och allt annat är det livet som styr pulseringen och inte tvärtom. Clara och Lovisa har lärt mig göra styrkelyft- och sryrketräningsupplägg där periodiseringen går över fyra veckor, mina löpcoachningskunder periodiserar ofta över tre veckor och är man varannanveckasförälder kan det passa med en lugn och en intensiv vecka. Det viktiga är som alltid variationen. Att variera sin träning är nyckeln till resultat. Variera mängd, längd, tyngd, explositivet, frekvens, träningsform.

Sista rycket ja – igår cyklade jag Båven runt-banan. Båven är en sjö och Båven runt ett lokalt litet cykellopp, ett sånt där härligt ”Det kostar 100 kronor och vi startar vid kiosken”-lopp som jag älskar. Banan var otroligt vacker med massvis av små backar och lika mycket grusväg som asfaltväg. Jag körde cykelcross men man kan lika gärna ha en hybrid eller racer med lite tåligare däck. Herregud så vackert det är i Sörmland. Alltså inget ont om granskog eller fjäll men det här böljande halvöppna landskapet med ekalléer i parti och minut, ett gods eller slott runt varje krök och oändligt många små sjöar, öppna fält och snirklande grusvägar – I love.

Efter fyra-fem timmars cykel igår är jag lite mör i kroppen men ska ändå köra långpass ikväll med multisportlaget. Det blir några timmars paddling och löpning ute på en ö i Vänern, en av våra få gemensamma långa träningar inför Stockholm Extreme om en månad. Nu öser regnet ner och det åskar väldigt intensivt så förhoppningsvis får vi lite bättre luft ikväll. Jag kommer att få bita ihop oavsett, precis som vanligt. Efter det ska det bli skönt med lite kortare och lättare träningspass.

Dagens tråkiga är att vi ställer in helgens Swimrun, Frida och jag. Hon har en höft som krånglar och vågar inte köra, tyvärr. Tråkigt, men hälsan går först. För mig var den tävlingen en kompisgrej som jag hade sett fram emot, men inget jag tränat specifikt inför så även om det är tråkigt kommer det inte att påverka mitt träningsupplägg. Är du nyfiken på tävlingen – läs mer på Karlstad Swimrun.

Karlstad Swimrun

Share


Lämna kommentar