Sommartränarna tränar på – lite tips för styrka och rörlighet

Alla Kan Träna

Idag var det dags för sommarträningsgruppen igen, gänget som kör två pass i veckan hela sommaren med Alla kan träna och The Running People. Vi kör den här veckan och fyra veckor till för dig som vill hänga på, tisdagar 19 vid Skutberget och fredagar 07 vid Scandic City.

När jag satte mig i bilen visade termometern 30,5 grader. I skuggan. Inte konstigt det gick tungt på det egna passet idag. Mitt i värsta eftermiddagsvärmen drog jag iväg och körde 8 st intervaller, 3:30 långa och det var i stort sett olidligt. Det är bra för mig att träna på det här med värmen eftersom jag är ganska känslig. Jag rekommenderar dig också att träna på värme om du har tänkt springa lopp i värme. När man väl står där finns ingen återvändo, är det 25 grader varmt på Göteborgsvarvet så är det, liksom.

Min strategi var att köra ett lite lägre tempo än vanligt, men hålla exakt samma tempo rakt igenom. Att hålla jämn fart är min styrka, utan klocka med gps höll jag nästan exakt tempot rakt igenom,med en diff på 2 s/km mellan den snabbaste och den långsammaste. Nästa gång kör jag korta intervaller och då blir det en annan taktik.

Strategin för kvällens pass med sommartränarna var att köra ett kort men effektivt löppass och avsluta med benstyrka för löpare. Vi körde uppvärmning, 8 tuffa intervaller med kort vila och sedan 20 minuter benstyrka med stort inslag av rörlighet. Löpare är ett stelt släkte och rörlighet får gärna vara ett stående inslag. Lovisa inspirerar mig mycket till styrkeövningar som har flera komponenter. Styrka, balans och rörlighet i ett är en utmärkt kombo. Testa några av de här, t.ex.

Utfallsrörlighet:

Höftsträckning:

Handstående rotationer:

Share


1 kommentar på “Sommartränarna tränar på – lite tips för styrka och rörlighet”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)jeanna skriver:

    Att ”träna på värme” är bra men också svårt. Det kan ju faktiskt vara farligt att köra för hårt när det är varmt, särskilt oss ovana nordbor. Eller ovana överlag. Känns som att vi generellt är rätt okunniga när det gäller att rusta oss med vatten och annat, även om vi väl just nu är inne i en tid när många snarare överdriver, med resorb och funderingar som är långt över vad som behövs för en vanlig motionär. Men hur skaffa sig kunskap om balansen? Har du några bra lästips?

    [Svara]



Lämna kommentar