Tio sista-minuten tips inför Lidingöloppet

20140926 kl 08:06 » Löpning, Skallen, Tävling
Alla Kan Träna

I helgen är det dags! Lidingöloppet går av stapeln, för 50:e gången. Träning, planering och inspringning av skor är gjort sedan länge, nu är det inte mycket att göra förutom lite finlir och nervössnack. Här kommer tio tips i elfte timmen:

1. Stäm inte träff med en partner/kompis/annan person som ska ge dig din väska med överdragskläder eller duschgrejor efter målgång. Lämna in väska och överdragspåse och hämta ut när du gått i mål istället, och träffas senare. Det är en salig röra med folk, tält och saker vid målet och oerhört svårt att hitta varann, om man ens orkar leta efter den fysiska ansträngningen. Även om du har telefon kan det krångla, sms brukar haka upp sig i stora folksamlingar och regnar det vill du inte stå i tävlingskläder och blöta ner iPhonen.

2. Duscha vid Lidingövallen, inte vid målet. Mycket trevligare och för det mesta varmt vatten.

3. Ta med en tjuga inslagen i plastfolie så att du kan köpa det du är mest sugen på efter målgång. Det serveras något men alltför ofta är man sugen på något helt annat. Att få tugga på en sur rem på väg till duschen kan vara himmelriket, eller att sätta tänderna i en varm kabanoss.

4. Ta inte nya skor eller strumpor.

5. Klipp och fila tånaglarna. Det är mycket nedförslöpning och lätt hänt att dra på sig många blånaglar och ömma tår. Korta naglar minimerar risken.

6. Snöra skorna tillräckligt hårt längst fram(lite lösare över fotryggen) och använd de bakersta hålen. Samma anledning. Behöver du lära dig en knut som inte går upp kolla in Taserudsknuten.

7. Drick inte för mycket sista timmen innan start utan börja istället dricka redan vid första vätskekontrollen. Det är jättetråkigt att starta loppet kissnödig och även om det kan vara en varm septemberdag så kommer det inte att vara högsommarvärme.

8. Titta inte på vad andra gör/har på sig/dricker/äter. Skaffa dig en plan och håll dig till den. Vissa vill ha långbyxor men tycker linne är skönt, andra måste ha långärmat men gillar shorts. Någon äter pasta i startfållan och en annan vill starta hungrig. På Lidingöloppet är det svårt att råda folk, det är en stor fysisk ansträngning och alla fungerar olika. Jag startar hellre hungrig än mätt och brukar inte äta något efter frukost, kanske en banan. Jag dricker på alla vätskekontroller utom på slutet, då det inte gör någon nytta. Som sagt, skaffa dig en plan och kör på den.

9. Njut av folklivet. Skippa musik eller en runkeepertant i öronen.

10. Ha kul! Gå på känsla. Öka när du är pigg. Gå några steg i de värsta backarna om du måste spara kraft. Ta en backe i taget. Tänk inte på Abborrbacken förrän den kommer. Bara upp till toppen. En backe i taget. Finn styrka i publikens applåder och orkestrarna vid sidan av spåret. Tänk positiva tankar. Påminn dig om varför du håller på. Visualisera målgången. Stort lycka till!

Här en bild på mig från målgången förra året. 2.39.12. Jag var stark, en härlig känsla!

Lidingö31

Share


5 kommentarer på “Tio sista-minuten tips inför Lidingöloppet”

Till kommentarsfältet »

  1. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Maria skriver:

    Det är verkligen ett härligt lopp! Hade önskat jag kunnat springa i år. Njut alla ni som är där!!

    [Svara]

  2. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)Erika skriver:

    Bra läsning när vi sitter på tåget upp mot Stockholm för att delta i Lidingöloppet. Sambon gör sin sista etapp på klassikern och ska springa de tre milen, och jag hänger med och springer 15km. Tack för dina kloka tips :D

    [Svara]

    Ida svarar:
    september 26th, 2014 at 14:40

    Lycka till Erika och sambon!

    [Svara]

  3. Skaffa din egen gravatar! (visningsbild)JoHo skriver:

    Weeeeeeiii! Jag är laddad. Ska springa imorgon, längtar redan till ”folkfesten” som du skriver. Härlig stämning!

    [Svara]

    Ida svarar:
    september 26th, 2014 at 14:40

    Lycka till!

    [Svara]



Lämna kommentar