Variation

Alla Kan Träna

Jag får väldigt ofta frågan hur jag håller mig skadefri med min stora träningsmängd. Det är såklart många faktorer som spelar in, men min övertygelse är att den allra, allra viktigaste är variation.

Träning för mig är att variera. Jag växlar över året, under veckan och inom själva disciplinen. På sommaren simmar jag gärna i sjön och tar cykeln till jobbet och på vintern åker jag mycket skidor. Springer gör jag året om men jag varierar även där. Jag varierar underlaget, skorna, hastigheten, längden o.s.v. Har jag början till en överansträngning någonstans så kan jag träna annorlunda några dagar och då försvinner det oftast av sig själv.

Mitt tips till dig är att ha möjlighet att träna olika saker.Se till att du har utrustning och är någorlunda van flera olika träningsformer så kan du växla efter humör och form. Jag tränar i princip alla dagar på året, i någon form. Dagen efter 24-timmarstävlingen jag körde i somras cyklade jag sakta, sakta fem kilometer till en sjö och simmade en liten stund. Det var jätteskönt för kroppen. För mig är det bättre att vara i rörelse än att vara helt stilla för återhämtning.

Även om du inte ska göra en svensk klassiker så kan du ha som långsiktig plan att äga en hoj, en baddräkt och ett par skidor, eller kanske rulsskidor, kajak eller något annat kul. Det tillför väldigt mycket till träningen och livet att kunna hålla igång och variera sig året runt.

multisport

Share


Lämna kommentar