En helkväll multisport, ikväll igen

onsdag, 23 april 2014 kl. 23:09 | 1 kommentar

Jag ändrade i mitt träningsschema idag. Det var helt och hållet nödvändigt och inget att diskutera. Löpintervaller var inte att tänka på efter helgens mangling av benen med tung benstyrka, några löppass och ett 10-tal timmar MTB. En jogg fick det bli, innan provträningen med multisportklubben. Det var den andra i ordningen av provträningar som jag och Jonas håller i inför klubbens multisporttävling i augusti, Utmaningen, som kommer att ha SM-status 2014.

Upplägget för dagen var ett kort snack om växlingar i loungen på KMTI där vi hade samling och sedan ett kombipass cykel/paddling. Henrik hade hjälpt till att göra två orienteringskartor, en för cykel och en för kanot. Vi skickade iväg provtränarna två och två, vissa utan hjälp och några med stöttning från någon lite mer erfaren kartläsare. Det blev en jättebra träningskväll med massor av skratt, lite blöta fötter och förhoppningsvis massor av ny kunskap och träningsglädje.

Erik, Karlstad multisports ordförande, var som vanligt flink och satte ihop en grymt snygg film(Från rödvin till paddelteknik) som ni kan se HÄR på Utmaningens Facebooksida. Gilla gärna sidan också!

Lite bilder från kvällen:

IMG_2171[1]

IMG_2181[1]

IMG_2160[1] IMG_2156[1]

Share
Kategori: Multisport · Okategoriserade · Öppna träningar · Paddling




Styrkan och orken kommer inifrån.

onsdag, 23 april 2014 kl. 11:03 | 10 kommentarer

Jag orkar snart inte se fler före/efter-collage med krympta magar, försvinnande rumpor och tunna ben. Orkar inte läsa om hur man ska powerwalka och planka. Orkar inte se en enda tricepsövning till. Orkar inte läsa fler uppmaningar att köra korta ruscher och absolut inte för mycket ”cardio”(konditionsträning) eftersom det skulle förstöra muskeluppbyggnaden.

Att må bra och orka handlar inte om ”fitness” eller att ”strama åt mammamagen”. Att bygga muskler handlar inte om att låta bli att träna hjärtat. Det går alldeles utmärkt att vara både muskulös, snabb och uthållig, eller att ha som mål att vara det. Det går även alldeles utmärkt att ha som mål att må bra, utan magrutorna eller utan att springa halvmaran. Framförallt – styrkan, orken och hälsan kommer inifrån. Så här:

Kroppen är gjord för att bli tränad. Det är när hjärtat och musklerna får jobba som hälsovinsterna kommer. Forskningsrapport efter forskningsrapport talar om för oss att det bästa är att äta sansat och röra sig lite varje dag, så kallad vardagsmotion. Det finns ingenting som säger att du inte lika gärna kan promenera runt i skogen och lukta på våren, cykla till jobbet och hugga ved som att gå på ett löpband och vara rädd för att höja pulsen för mycket. Inte om målet är att bli av med mammamagen. Med en balanserad kost och vardagsmotion når du den stora delen av alla hälsovinsterna och insatsen är ganska låg.

Detta betyder INTE, som det basuneras ut, att det skulle vara kontraproduktivt att konditionsträna hårt, mycket och ofta. Är det nån som på fullt allvar tror att dom här tjejerna springer omkring och förbränner sina muskler?

images21012207001_017

Det är dags att avliva myten att det inte går att vara både stark och snabb. Nu. Det är dags att fundera över vad som är målet på riktigt. Det primära målet för de flesta av oss är ju inte OS-guld, som för Lisa och Charlotte, utan något helt annat. För mig är det primära att må bra och att orka. Orka dra runt min vardag, orka hänga med mina barn och orka göra allt det jag vill och må bra på kuppen. Utöver det har jag en massa sekundära mål som är prestationsinriktade och även mål som har att göra med utseendet. Jag vill vara stark, snabb och snygg.

Vad är ditt mål? Det är lätt att säga att målet är att bli av med ”gravidkilona”, men vad är det allra viktigaste egentligen och hur når du dit? Om ditt mål är att må bra, vad är det som kommer att göra att du mår bra? Om ditt mål är att orka, vad kan få dig att orka? Om du jobbar mot ditt primära mål kommer mycket av det andra att lösa sig av bara farten. Om Lisa Nordén hade börjat en resa mot OS med en degmage så hade den garanterat försvunnit på vägen. Om hon hade hat målet att bli av med degmagen skulle det inte ta henne en millimeter mot OS. Själv har jag som mål att genomföra en världscuptävling i Adventure Racing i maj. Vägen dit får mig att må bra. Styrkan och orken kommer inifrån.

Share
Kategori: Kroppen · Pepp




Chans att vinna massor av nytt från Röhnisch

onsdag, 23 april 2014 kl. 07:00 | 1 kommentar

Löparskolan, Röhnisch Running School, är nu inne i vecka fem av sex och det närmar sig den stora finalen! Röhnisch kommer att fira detta med ett stort avslutningsevent där Lovisa och jag kommer att delta. Massor av aktiviteter väntar och inte minst en tävling med generösa ”shoppa-vad-du-vill”-priser.  Ni som är anmälda till löparskolan håll utkik i era mailboxar under dagen och på Röhnisch på Facebook och Instagram – så missar ni inte tävlingen eller chansen att anmäla er till eventet.

Själv fick jag mina efterlängtade Shape Lydia i  turkos på posten idag, och massor av badkläder. Jag kan inte äga för många shapetights, bättre plagg får man leta efter. Och bättre sponsor. Som dom själva säger på Röhnisch – Lucky me!

ida1_webb

Share
Kategori: RRS - löparskolan




Slag i slag

tisdag, 22 april 2014 kl. 22:08 | 0 kommentarer

Idag har det verkligen gått slag i slag på Alla kan träna. Jag började tidigt med ett morgonmöte med Magda,nu ska alla detaljer spikas inför Kroatienresan och inget får lämnas åt slumpen. Det är tre veckor kvar till avfärd och ska bli så himla kul! Efter jobbet träffades jag och Camilla i solskenet vid älven och planerade inför Floridaresan i höst. Snart är allt klart så att jag kan berätta mer.

Jag klämde in akupunktur också, och ett bankmöte och hann precis med 20 minuter bålträning innan det var dags att heja på Alla kan springa-gänget på KMTI. Vi sprang på löparbana idag och det var precis sådär jobbigt och kul som det ska vara. Solen sken på Tingvalla IP och jag bara njöt. Nu gott folk är sommaren snart här!

IMG_2135 IMG_2130 IMG_2119 IMG_2115 IMG_2111

Share
Kategori: Alla kan springa · Löpning




Den perfekta frukosten och en smörrecension

tisdag, 22 april 2014 kl. 11:23 | 5 kommentarer

IMG_2079[1]

Jag äter havregrynsgröt och ägg till frukost 365 dagar om året. I många år har det varit gryn, vatten och ägg men efter några dagar i Ängelholm har jag nu förfinat min väldigt statiska frukost. Låt mig presentera den perfekta gröten:

Till en hungrig tränande kvinna i sina bästa år: 1,5 dl havregryn, 2,5 dl vatten, 1 krm salt, 2 ägg, lite linfrön och en klick mandelsmör. Kokas 2 min. Serveras med kvarg. Innehåller allt. Tar typ ingen tid att laga. Smakar helt fantastiskt. Mättar väldigt bra jämfört med vanlig gröt.

När vi ändå är inne på mandelsmör passar jag på att göra ett utlåtande efter att ha provat mig igenom tre olika sorter: Kung Markatta, Renee Voltaire och Fitnessguru. Alla tre är ekologiska och alla tre innehåller mandlar men ändå har de olika energiinnehåll och olika fördelning på energiinnehållet, visserligen marginellt men man undrar ju om det är själva mandlarna som är olika eller hur det kan skilja sig åt. Den som vet kan förklara i kommentatorsfältet :-)

Det smakar konstigt nog ganska olika om mandelsmören(alla osaltade). Kund Markattas smakar minst och Fitnessgurus smakar mest, lite rostat liksom och det gillar jag. Jag gillar det dock inte så mycket mer att det är värt att betala nästan dubbelt så mycket. Kung Markattas kostar 37 kronor(180 gram) Renee Voltaire 65 kronor(180 gram) och Fitnessguru 69 kronor(170 gram). När jag har ätit mig igenom de här tre tänkte jag fortsätta med hasselnötssmör.

Idag har jag en fullproppad dag på agendan. Jobb, lunchmöte, möte med Magda om Kroatienresan, möte med Camilla om Floridaresan och träning med Alla kan Springa ikväll. Kortvecka = göra fem dagars jobb på fyra dagar = puh! :-)

Share
Kategori: Kost




Vilken dag, vilket gäng, vilken stigcykling!

måndag, 21 april 2014 kl. 16:31 | 2 kommentarer

IMG_2064

 

Idag har jag gjort en typisk Ida-grej, det vill säga hamnat i ett socialt sammanhang av en slump, följt med på ett äventyr och träffat en massa nytt folk. Händer sånt här bara mig?

Om vi tar det från början så vet ni som följer bloggen att jag är i Ängelholm över påsk. Jonathan, som är sambo med Caroline som jag hälsar på hade engagerat sig för att jag skulle få komma ut på någon bra runda på mountainbiken under helgen genom att fråga sin kompis Joel om han ville cykla med mig. I morse klockan 10 skulle jag alltså träffa Joel utanför Rasta på Hallandsåsen. Jag cyklade från Ängelholm och hade en riktigt jobbig men fin sträcka upp till Rasta med både motlut och motvind. Som tur var hade jag gott om tid så tio i tio stod jag klar och väntade. Då kom Joel(trodde jag) och frågade om jag väntade på honom och det gjorde jag ju. Vi började prata lite och jag insåg efter en stund att det var inte alls Joel, utan Jon(jag tyckte jag hörde dåligt) och han väntade på cyklister från happymtb, cykelforumet på nätet där det var utlyst samling för en fyratimmarscykling på stig klockan tio. Fler och fler cyklister anslöt och det var nog ett tjugotal till slut, men ingen Joel. Till slut dök han upp och blev något förvånad över att jag var så många men vi beslöt i alla fall följa med happymtb-gänget.

Det visade sig vara ett helskönt gäng, vi cyklade otroligt fina stigar, leder och skogsvägar i en för mig lagom distanstakt och var ute i över fyra timmar. Jag fick se massor av bokskog, storslagna vyer över sjöar och framförallt massor av stig. Stormen i höstas hade gjort att det var svårframkomligt på Hallandsleden bitvis så det blev även en hel del släpa cykel och vada i gyttjiga traktorspår, viket ju är utmärkt multisportträning. Jag pratade med i stort sett alla i gruppen och bjöd hem några till mig i juli då dom kommer och cyklar Solstaloppet. Joel var en sorglös och social typ och vi det är ju inte för inte vi kallar multisporten för idrottens speed-dating så jag hann lära känna honom ganska bra också innan vi var tillbaka på Rasta. Mer än fem timmar på cykeln idag så dom där 13-14 timmarna som jag skrev om i förra inlägget är nog snarare 15-16. En väldigt bra träningshelg och en fin påskhelg!

Jag känner mig otroligt nöjd och glad med dagen, den oväntade turen, all bra cykelträning och inte minst att få träffa så många nya trevliga personer. Hur jag ska hålla mig vaken i bilen hem till Forshaga är en annan historia som troligen innehåller en och annan deciliter kaffe. Lite bilder från dagen:

IMG_2042[1]

IMG_2068 IMG_2062 IMG_2061 IMG_2060

 

Share
Kategori: Cykel · Naturupplevelser · Träningssällskap