Bolljävel – en comeback

måndag, 20 oktober 2014 kl. 17:48 | 1 kommentar

samling-och-bollar

Bild från Inspodagen på KMTI i vintras

Idag dammade jag av bolljäveln. Det brukar bli mest sporadisk träning med boll under sommaren, faktiskt ganska lite styrketräning över huvud taget. Jag prioriterar att cykla långpass, tävla och springa på stig när det går och växlar om igen när hösten kommer. Idag körde jag ett pass med boll på KMTI och ovanan märktes. Det var tungt och tufft och svettigt, och nyttigt!

För dig som vill ha bollinspiration kolla gärna in kategorin ”Dagens bolljävel” eller använd sökfunktionen för att hitta tidigare inlägg. Jag har tampats med bollen ganska mycket och ibland är den till och med min vän. I vinter blir det ett pass i veckan minst med bollen. Jag ska även ta upp yogan igen, det är balsam för mina stela muskler, ro för själen och bra coreträning.

Share
Kategori: Dagens bolljävel




Grispass. Kallar man det.

lördag, 18 oktober 2014 kl. 19:44 | 1 kommentar

Jo men visst dårå såatt och så vidare. Idag rördes följande ingredienser ihop till en utsökt kompott:

1. Nollan

2. Snöglopp

3. Backar, backar och backar

4. Grusväg, skogsväg och kobajsväg

5. Vad över iskall bäck

Inget övrigt att tillägga egentligen. Förutom att vi kom tillbaka till lägenheten genomblöta med grus och bajs från topp till tå, och att maten smakade väldigt bra, filten låg skönt på benen och det gjorde inte alls ont att sova middag. Varken i kroppen eller i själen. Just det, en sak till också – vi har en genialisk ny hashtag som vi är mycket roade av #fittatrebarnsmorsor

Gokväll!

IMG_5679[1]

 

Share
Kategori: Cykel · Okategoriserade · Resor · Träningssällskap




Tu man hand

lördag, 18 oktober 2014 kl. 08:01 | 3 kommentarer

_stark annika

Annika i vintras på InspohelgenKMTI

Redan i somras spikade min kompis Annika och jag en helg tillsammans på minisemester. Med varsina jobb, varsina tre ungar och varsina tighta träningsscheman med olika mål är det en utmaning att ses ÄVEN om man prioriterar det högt. Annika och hennes man har en supermysig lägenhet vid Högfjällshotellet som vi bor i och planen är helt enkelt träning, mys och käk. Tre väldigt bra saker.

Idag ska vi cykla långtur är planen. Det är bara någon grad ute men vi har laddat med mycket kläder och det går ju nästan alltid att cykla sig varm. Mitt största problem med vintercykling är fötterna. Hittills har jag löst det med värmeplåster i skorna som jag beställer på Engelsons på postorder, men den här vintern är jag inne på att investera i riktiga värmesulor. Det finns elektriska sulor i olika varianter men jag har inte satt mig in i än vilka jag vill ha. Förra året investerade jag i vinterskor från Diadora som jag köpte på XXL när dom hade kampanj, som är bra och framförallt vattentäta, men inga skor i världen kan hålla fötterna varma om man cykelpendlar till jobbet året runt och har några mil enkel väg.

Pulled pork som lagar sig själv medan vi cyklar är middagsplanen. Raggsockor, godis och prat har vi bokat in ikväll och jag kunde inte bli mer nöjd. Någon vill ta en restresa till solen, en annan festa med tjejkompisarna och vi tycker att livet är toppen så här. Precis som med träning gäller det att hitta sin grej, tänker jag. Att göra det man själv vill och inte det någon annan förväntar sig. Att göra sånt som ger kraft och energi och inte dränerar. Att prioritera och välja. Väljer man något måste man också välja bort något annat. Min vecka har varit full av val, stora och små. Jag känner oftast med magen vad som är rätt för mig, det blir inte alltid bra men väldigt ofta.

Det händer mycket på ett liv. Jag känner mig(och låter) som 100 fast jag ”bara” är 38. Nu ska jag njuta av att hänga med en annan 100-åring. Trevlig helg!

 

Share
Kategori: Cykel · Naturupplevelser · Okategoriserade · Resor · Skallen · Träningssällskap




Press, press och press

torsdag, 16 oktober 2014 kl. 23:17 | 2 kommentarer

Idag har varit en rejäl urladdning, från morgon till kväll. Det firar man enligt Johanna, min coachkollega, på bästa sätt med ett presspass. Oj, oj.

Vi körde (mina vikter)

Axelpressar med stång 15 kg 10 reps, 20 kg 10 reps, 25 kg 10 reps, 30 kg 6 reps*5

Bänkpress 30 kg 10 reps, 35 kg 10 reps, 40 kg 8 reps*5

Dips i ställning 5 omgångar så många jag orkade(med lite benstöd från Johanna)

100 kompisarmhävningar, alltså vi gör så många vi orkar och byts av tills vi är uppe i 100.

Jag orkar absolut inte skriva en rad till, når knappt upp till tangenterna. Observera att jag håller med båda händerna i telefonen, hårt, för att inte skaka :-)

IMG_5657

Share
Kategori: Coachning · Lofsangruppen · Styrketräning




Pannlampslöpning ”mitt i stan”

onsdag, 15 oktober 2014 kl. 21:56 | 0 kommentarer

Jag blev faktiskt lite förvånad när min löpardate föreslog pannlampslöpning. Ses man en sen kväll på Södermalm i Stockholm så tänker i alla fall jag mig asfaltslöpning i stadsmiljö. Inte desto mindre underbart var det att tassa runt Långholmen, det var Louise mysrunda vi tog och det beordrade tempot ”rullatortempo”. För er som har missat det är rullatortempo ett ”så långsamt tempo att man inte ska bli orolig om en tant med rullator går förbi”. Nu sprang vi faktiskt inte så sakta och dessutom var det lite för mycket ojämnheter för att på allvar bli hotade av rullatorer men lugnt och mysigt var det. En riktig terapirunda.

Min träning just nu är inte av den kvalitativa sorten. Cykel till jobbet och mysrundor på kvällarna. Inte vare sig särskilt långt eller hårt. Jag har en lugn period, lite för att det är bra och mycket för att det är nödvändigt. Jag har helt enkelt väldigt mycket annat jag vill prioritera just nu och jag tackar gudarna för att det är oktober. Tack.

Nu sitter jag uppkrupen i en hotellsäng på ett loft i en gammal stenbyggnad(med kasst wifi) och förbereder mig för en fullspäckad morgondag. Lite människojobb, lite firmajobb med Alla kan träna och lite med Lofsangruppen. Jag är både nervös och förväntansfull. Och grymt laddad. Jag har haft det där rätta flytet hela dagen, så där så att man känner att inget kan gå fel. Kolla bara den här fickparkeringen – en av mina paradgrenar faktiskt, fickparkering. Det kan man inte tro.

IMG_5643

Share
Kategori: Företagande · Lofsangruppen · Löpning · Träningssällskap




Off topic – tio tips till dig som ska ha bebis

tisdag, 14 oktober 2014 kl. 07:48 | 4 kommentarer

När jag fick barn var det knappt någon i min närhet som var i samma fas i livet, de flesta av mina vänner kom igång långt senare. Hanna föddes dagen innan jag fyllde 24, Petter när jag var 26 och Olle någon månad innan jag fyllde 30. Tre barn innan 30, det kändes alldeles lagom och perfekt och jag var klar över att jag var klar.

Nu har de flesta av mina vänner klarat av barnafödandet, men som av en slump har jag sista halvåret fått en hel klase gravidmagar runtom mig, som ett sånt där sista ryck som äppelträden gör, ni vet, precis innan dom ska vissna ner och dö. Då när dom blommar helt hysteriskt och bär så mycket frukt att grenarna ligger ner på marken.

Jag brukar vara sparsam med att dela med mig av råd om barn och bebisar. Man har ju trots allt bara några egna att referera till och det är inte precis ett statistiskt säkerställt underlag att säga att ”alla mina barn sov i egen säng”, eller något annat listigt. Dessutom är typ det sista en nyförlöst morsa behöver en massa tips och råd, det hon behöver är mest stöttning och att få sova.

Jag måste ändå dela med mig av några saker, som kanske kan göra tillvaron enklare för någon(framförallt är det här till er Lisa, Linda och Anna).

1. Du är experten på ditt eget barn. Det är alltid din känsla som ska styra. Känns det bra så är det troligen det för er. Känn dig aldrig konstig eller onormal. Har ingen gjort som du gör förut så är du en innovatör, helt enkelt.

2. Plötslig spädbarnsdöd finns. Jag har däremot aldrig hört talas om nån som har lyckats stoppa sitt barn från att plötsligt dö genom att sitta och stirra på det. Lägg av med att noja när barnet väl sover och gör något annat, eller sov själv.

3. Lyssna inte på råd från myndigheter och andra. Nappråd, kuddråd och amningsråd är i ständig förändring. Inte sällan är de nya råden precis tvärtom de gamla. Gör som du tycker blir bäst för dig och bebisen.

4. Det är lika normalt att bebisen bajsar tio gånger om dagen som var tionde dag.

5. Att bebisen kräks beror inte på att du ger den för mycket. Vissa bebisar kräks bara väldigt mycket, helt enkelt.

(Punkt 4 och 5 tillsammans eller var för sig kan göra att det blir väldigt mycket tvätt. Kanske typ fem gånger så mycket som tidigare)

6. Du har inte en stor bebis för att du ger den för mycket eller en liten för att du ger den för lite. Det där rättar till sig efter hand.

7. Skit i att amma om det inte funkar. Det är inte värt det att ha ont och må dåligt.

8. Ha inte dåligt samvete för punkt 7. Ditt barn blir inte allergiskt för att du inte ammar, det är skrämselpropaganda. Här bryter jag mot mitt eget resonemang om empiri och egna referenser och säger att jag har ett ammat icke allergiskt barn, ett ammat superallergiskt och ett flaskmatat icke allergiskt.

9. Det där att du innan bebisen kom sa ”jag ska fortsätta leva PRECIS som innan” och att du nu har anpassat hela universum efter din bebis mat- och sovklocka – det är ok. De flesta åker faktiskt inte till Thailand med spädbarn och det har en anledning. Dessutom vet precis alla andra som har fått barn att det är så man säger innan man har fått barnet.

10. Ditt barn är inte unikt. Eller ja det är ju unikt och speciellt för dig, men inte för världen. De andra föräldrarna tycker att deras fula barn är precis lika fina som du tycker att ditt barn är. Det är ingen som på allvar bryr sig särskilt mycket om när ditt barn vänder sig eller får tänder. Tråka inte ut alla omkring dig med an massa stories om hur begåvat ditt barn är och om hur tidigt det är i utvecklingen. Spara det till den andra föräldern eller möjligtvis mormor. De allra flesta barn lär sig att vända sig, gå och cykla så det spelar faktiskt ingen roll när själva genombrottet sker.

Sen är det ju faktiskt så att tiden går väldigt fort. Väldigt, väldigt fort. Plötsligt åker man på semester till Amsterdam och dom är så här långa.

IMG_4691

Share
Kategori: Ungarna