Träningsresa till Thailand

fredag, 24 oktober 2014 kl. 14:21 | 0 kommentarer

Förra veckans stockholmstripp var lyckad på många sätt. Som en bonus lyckades jag pricka in Rosa Skrots Thailandskväll – en infoträff inför träningsresorna till Thailand i vår. Upplägget är fantastiskt: Rosa Skrot hyr en resort i Khao Lak och tar med sig Lovisa och Louise, mina coachkollegor i Lofsangruppen på en träningsresa med fokus på löpning och yoga. Upplägget för löpträningen inkluderar löppass, prehab, styrka och löpteknik. Yogan fokuserar både på rörlighet och på mental träning. Bättre coacher går inte att få och hela upplägget för resan verkar fantastiskt. Camilla på Rosa Skrot är superengagerad och inget kommer att lämnas åt slumpen. Om jag fick välja en träningsresa nästa år så skulle det vara den här, alla gånger.

Läs mer om resorna på Rosa Skrots hemsida där det finns detaljerad info med priser och schema, eller inne hos Lofsan.

6FF99ED4-8864-43F9-A502-D1C869DD3726iphone_photo

Share
Kategori: Träningsresor




Gummiband och back attack

torsdag, 23 oktober 2014 kl. 11:48 | 0 kommentarer

IMG_5706[1]

”Har du styrketräningsperdiod nu?” sa Magda när jag kom till gymmet i morse. Ja, det kanske man kan säga. Jag vilar från löpningen i alla fall, och gör som jag brukar när löpningen står åt sidan – tränar sånt jag tycker är kul och sånt som är bra för mig. Idag körde jag Lofsans ”Back attack”, ett tungt ryggpass med tolv övningar i tre block med fyra övningar i varje block. Här hittar du det passet i sin helhet, med videoblogg och allt. Ett pass för dig som är van att styrketräna i gymmet och ett väldigt bra pass för mig. Jag behöver träna bålen och baksidan på kroppen för att stärka upp mina löparmuskler och bättra på min hållning. Skrivbordsarbete och cykling blir man inte precis rakryggad av.

I ”Back attack”-passet är det tre gummibandsövningar, ett i varje block. Att träna med gummiband är en väldigt bra träningsform, ofta känns övningen nästan för lätt de första fem repetitionerna men de sista bränner det som eld om man får till en bra belastning. Jag kör inte med band med handtag på, utan tunna breda band i olika färger som jag har glömt vad dom heter(det hade ju annars varit en fin produktplacering). Banden kostar 90 kronor styck, finns med olika motstånd och det går att variera sig i oändlighet – som hjälp i övningar jag inte riktigt klarar(chins), som prehab för knän som vill falla inåt, eller som extra motstånd t.ex. om jag inte har tillgång till en tillräckligt tung kettlebell. Kettlebelltrickset lärde jag mig av Betty på the B-Room Så här ser det ut när Jacob Richloow visar:

Gummiband är en perfekt investering till hemmagymmet, eller för dig som brukar träna hemma utan redskap. Dom tar ingen plats och är billiga. Just för baksidan ryggen finns det många bra övningar med gummiband. Jättebra träning för oss som sitter mycket vid datorn och tenderar att bli lite säckiga och framåtroterade. Här visar ”Trend och träning-Anna” tre bra övningar just för baksidan av ryggen:

Som med all annan träning är den som blir av bra. Det är enkelt att hitta övningar på träningsbloggar och youtube och låta sig inspireras. Hemmagymmet behöver inte vara så avancerat och 20 minuter kan räcka. Gör det inte svårare än vad det är.

IMG_5707[1]

Share
Kategori: Okategoriserade · Styrketräning




Bolljävel – en comeback

måndag, 20 oktober 2014 kl. 17:48 | 1 kommentar

samling-och-bollar

Bild från Inspodagen på KMTI i vintras

Idag dammade jag av bolljäveln. Det brukar bli mest sporadisk träning med boll under sommaren, faktiskt ganska lite styrketräning över huvud taget. Jag prioriterar att cykla långpass, tävla och springa på stig när det går och växlar om igen när hösten kommer. Idag körde jag ett pass med boll på KMTI och ovanan märktes. Det var tungt och tufft och svettigt, och nyttigt!

För dig som vill ha bollinspiration kolla gärna in kategorin ”Dagens bolljävel” eller använd sökfunktionen för att hitta tidigare inlägg. Jag har tampats med bollen ganska mycket och ibland är den till och med min vän. I vinter blir det ett pass i veckan minst med bollen. Jag ska även ta upp yogan igen, det är balsam för mina stela muskler, ro för själen och bra coreträning.

Share
Kategori: Dagens bolljävel




Grispass. Kallar man det.

lördag, 18 oktober 2014 kl. 19:44 | 1 kommentar

Jo men visst dårå såatt och så vidare. Idag rördes följande ingredienser ihop till en utsökt kompott:

1. Nollan

2. Snöglopp

3. Backar, backar och backar

4. Grusväg, skogsväg och kobajsväg

5. Vad över iskall bäck

Inget övrigt att tillägga egentligen. Förutom att vi kom tillbaka till lägenheten genomblöta med grus och bajs från topp till tå, och att maten smakade väldigt bra, filten låg skönt på benen och det gjorde inte alls ont att sova middag. Varken i kroppen eller i själen. Just det, en sak till också – vi har en genialisk ny hashtag som vi är mycket roade av #fittatrebarnsmorsor

Gokväll!

IMG_5679[1]

 

Share
Kategori: Cykel · Okategoriserade · Resor · Träningssällskap




Tu man hand

lördag, 18 oktober 2014 kl. 08:01 | 3 kommentarer

_stark annika

Annika i vintras på InspohelgenKMTI

Redan i somras spikade min kompis Annika och jag en helg tillsammans på minisemester. Med varsina jobb, varsina tre ungar och varsina tighta träningsscheman med olika mål är det en utmaning att ses ÄVEN om man prioriterar det högt. Annika och hennes man har en supermysig lägenhet vid Högfjällshotellet som vi bor i och planen är helt enkelt träning, mys och käk. Tre väldigt bra saker.

Idag ska vi cykla långtur är planen. Det är bara någon grad ute men vi har laddat med mycket kläder och det går ju nästan alltid att cykla sig varm. Mitt största problem med vintercykling är fötterna. Hittills har jag löst det med värmeplåster i skorna som jag beställer på Engelsons på postorder, men den här vintern är jag inne på att investera i riktiga värmesulor. Det finns elektriska sulor i olika varianter men jag har inte satt mig in i än vilka jag vill ha. Förra året investerade jag i vinterskor från Diadora som jag köpte på XXL när dom hade kampanj, som är bra och framförallt vattentäta, men inga skor i världen kan hålla fötterna varma om man cykelpendlar till jobbet året runt och har några mil enkel väg.

Pulled pork som lagar sig själv medan vi cyklar är middagsplanen. Raggsockor, godis och prat har vi bokat in ikväll och jag kunde inte bli mer nöjd. Någon vill ta en restresa till solen, en annan festa med tjejkompisarna och vi tycker att livet är toppen så här. Precis som med träning gäller det att hitta sin grej, tänker jag. Att göra det man själv vill och inte det någon annan förväntar sig. Att göra sånt som ger kraft och energi och inte dränerar. Att prioritera och välja. Väljer man något måste man också välja bort något annat. Min vecka har varit full av val, stora och små. Jag känner oftast med magen vad som är rätt för mig, det blir inte alltid bra men väldigt ofta.

Det händer mycket på ett liv. Jag känner mig(och låter) som 100 fast jag ”bara” är 38. Nu ska jag njuta av att hänga med en annan 100-åring. Trevlig helg!

 

Share
Kategori: Cykel · Naturupplevelser · Okategoriserade · Resor · Skallen · Träningssällskap




Press, press och press

torsdag, 16 oktober 2014 kl. 23:17 | 2 kommentarer

Idag har varit en rejäl urladdning, från morgon till kväll. Det firar man enligt Johanna, min coachkollega, på bästa sätt med ett presspass. Oj, oj.

Vi körde (mina vikter)

Axelpressar med stång 15 kg 10 reps, 20 kg 10 reps, 25 kg 10 reps, 30 kg 6 reps*5

Bänkpress 30 kg 10 reps, 35 kg 10 reps, 40 kg 8 reps*5

Dips i ställning 5 omgångar så många jag orkade(med lite benstöd från Johanna)

100 kompisarmhävningar, alltså vi gör så många vi orkar och byts av tills vi är uppe i 100.

Jag orkar absolut inte skriva en rad till, når knappt upp till tangenterna. Observera att jag håller med båda händerna i telefonen, hårt, för att inte skaka :-)

IMG_5657

Share
Kategori: Coachning · Lofsangruppen · Styrketräning