Fin träningshelg var det.

söndag, 21 september 2014 kl. 11:25 | 0 kommentarer

IMG_5422

Vilken träningshelg vi har haft, jag och Magnus. Vi har utgått från den lilla byn Rattsjöberg norr om Torsby i Värmland och kört två långa pass på två dagar. Att träna med Magnus är alltid bra träning, han är duktig på att hitta bra rutter på kartan och känner mig så väl efter en hel del träning och tävling tillsammans att han har en förmåga att hitta ett bra tempo så att vi får ett fint flyt och jag orkar hänga med.

Första passet blev cykel från Rattsjöberg upp till toppen av Hovfjället, med såklart väldigt mycket stigning. Väl uppe på toppen bytte vi till löparskor och sprang på led i någon timme, en jättefin lite fjälliknande tur med fina vyer i ett kuperat landskap som precis håller på att skifta till gult. Många höjdmeter även på löpningen och sen en rolig, lite halvstökig tur nedför Hovfjället och tillbaka till Rattsjöberg på led. Utmaningen med leden var att det var en typisk vandringsled som inte varit cyklad, vilket gjorde det svårt att hitta en bra rytm. Väldigt bra träning för mig.

IMG_5414

Vårt andra pass såg Magnus ut på gröna kartan och innebar cykel över några höjder från Rattsjöberg via Bastvålen mot Östmark och sedan norrut, över några andra höjder och tillbaka till Rattsjöberg. Det var en fantastiskt fin tur, fråga mig inte hur han hittade stigar och skogsvägar som var cykelbara för det vet jag inte. Jag hade som vanligt fullt schå med att hänga i bakom, men var betydligt piggare dag två än dag ett. Konstigt, det där. Tävling eller träning, det går sällan att förutse när man kommer vara pigg och det är ofta svårt att förklara efteråt. Jag var i alla fall väldigt fräsig i benen under hela den långa backiga cykelrundan.

Hösten är på väg, det kändes verkligen i helgen. Dimman låg tät på morgnarna, det klarnade upp framåt lunch och eftermiddagarna var varma och soliga – höst när den är som bäst. Vi kunde inte ha haft en bättre träningshelg och känner oss laddade för vår avslutning på tävlingssäsongen som blir om två veckor i Uppsala då vi startar i RAID Uppsala, en sprinttävling i tvåmannalag. Cinnober Adventure Team står på startlinjen med tre lag och det blir det sista vi gör med nummerlapp för året. Det blir en rolig avslutning på en upplevelserik säsong och lite av en start på träningen inför nästa år, som vi är i full gång med att planera.

Share
Kategori: Cykel · Multisport · Naturupplevelser · Träningssällskap




Röhnisch Success i full gång

fredag, 19 september 2014 kl. 06:53 | 0 kommentarer

10501830_10152604203303433_3137972114490401881_n
Ni har väl inte missat att vi är i full gång med löparskolan – Röhnisch Success? Jag och Lovisa har gjort höstens nya skola tio veckor lång med fokus på träningsglädje och löparstyrka. Det går bra att hoppa på när som helst om du skulle ha missat pass,anmäl dig via länken – anmälan till löparskolan – så får du nyhetsbrev och specialerbjudanden från Röhnisch under hela tioveckorsperioden.

Häng med oss och lyckas med Rähnisch Success! Hashtagga dina Instagrambilder med #röhnischsuccess så har du även chans att vinna kläder.

De tidigare löparskolorna finns här uppe i menyn för dig som inte har varit med tidigare, under löpcoach.

Share
Kategori: RRS - löparskolan




Tomtom – gps i all enkelhet

onsdag, 17 september 2014 kl. 22:04 | 8 kommentarer

IMG_5381

Ibland är det bra att vara bloggare. Eller nästan jämt är det bra, men för mig blir det extra roligt när möjligheten dyker upp att få testa saker jag har ett genuint intresse för, och behov av. Just nu testar jag GPS-klockan Multisport Cardio från TomTom. Den har suttit klistrad på min arm sedan jag fick den, jag insåg nog inte hur mycket jag hade saknat att logga min träning.

Klockan har en inbyggd pulsmätare i armbandet så det behövs inget extra pulsband, vilket nog är den här klockans största fördel. Just den här modellen heter ”multisport”, vilket tyvärr inte syftar på sporten ;-) utan på att man kan använda den till flera idrotter. Det går att välja mellan Run, Cycle, Swim, Treadmill, Freestyle och Stopwatch – jag har såklart testat alla(min freestyle blev rullskidor). Klockan är väldigt enkel att använda och gps-funktionen snabb att starta, ytterligare en stor fördel gentemot andra klockor jag haft. Hur irriterande är det inte att stå och vänta på att klockan ska hitta en satellit när man vill starta träningspasset? Den här klockan hittar satellit på några sekunder bara.

TomTom registrerar puls, pulszoner, höjd, fart, tid, sträcka, kadens och räknar kalorier.  Simple as that. Det går inte att programmera in egna intervaller men man kan mata in egna pulszoner och personliga värden. Det går att tävla mot sig själv och en virtuell träningskompis. Klockan går att synka med iPhone och Tomtom Mysports på datorn. Det går även att föra in egna aktiviteter på träningssajter och i träningsdagböcker, här är jag osäker på vilka program TomTom pratar med, men har inte stött på patrull än.

Mitt omdöme om klockan är först och främst just att den är enkel, vilket är mest av godo. Man lär sig använda den på typ 30 sekunder, den sitter skönt på armen och det är inga konstigheter att samla in eller analysera data. Det inbitne löparnörden önskar sig fler funktioner men för en vanlig Svensson :-) duger den utmärkt. Batteritiden är åtta timmar i gps-läge med pulsmätning, vilket är väldigt konkurrenskraftigt. En prisvärd klocka helt enkelt, cirkapris 2.700 i handeln. Plus snygg. För den som tycker att snygg är viktigt.

IMG_5397

IMG_5396

IMG_5395

Share
Kategori: Löpning · Multisport · prylar




Vadå balans?

tisdag, 16 september 2014 kl. 09:53 | 18 kommentarer

Nu är jag tillbaka. Jag har gjort mycket sånt här(alltså sprungit och filosoferat i vackra miljöer):

bild (23)

 

Skönt för kroppen, och för själen. Självklart har jag ett visst uppdämt behov av att skriva(fattas bara) så håll i er.

Jag tänkte lista de tre vanligaste frågorna jag får av folk, kända som okända:

1. Hur hinner du?

2. Jobbar du heltid?

3. Hur går det med kärleken?

Jag tänkte också att det kanske vore praktiskt om jag svarade på alla de här tre nu på bloggen, så får de som vill klarhet i de här viktiga frågeställningarna.

1. Ni som följer mig vet svaret. Det heter inte hinna, det heter prioritera. Jag upprepar:
Det heter inte ”hinna”, det heter ”prioritera”. Det heter inte ”jag ska försöka hinna”, det heter ”jag ska prioritera om”. Det heter inte ”jag hann inte”, det heter ”jag prioriterade inte det”. Man hinner det man vill. Hinner jag så hinner du. Skäms inte för de prioriteringar du gör utan stå för dom. ”Jag har inte prioriteriat träning de senaste tre åren” är mer ärligt än ”jag hinner inte träna”. Mer ärligt mot dig själv.

2. Ja-a. Flera gånger om. Eller? Vad är heltid för dig? Vad är jobba för dig? Vill du veta hur många minuter jag har på stämpelklockan på mitt människojobb eller vill du veta hur mycket jag sitter framför datorn? Vill du att det här ska redovisas veckovis eller månadsvis, och i vilket format? Vill du att jag ska säga att jag jobbar för mycket? Vill du att jag ska säga att jag har ”gått ner i tid”, att jag skulle vilja ha sex timmars arbetsdag eller att det är svårt att driva ett företag? Nästa gång kan du väl formulera frågan lite tydligare så ska jag ta fram mitt excelark som jag har förberett och plocka ut rätt data. Jag tänker också så här: Hade du ställt den frågan till a) en man? b) en bonde? eller c) en partiledare?

3. Du som vill känna dig trygg med att jag följer normen gå direkt till A. Du som vill veta hur jag verkligen känner när du ställer den frågan gå till B.
A: Jag känner mig så ensam, ledsen och lite rädd. Jag skulle vilja ha någon att luta mig mot, någon att somna bredvid, någon att dela livets bördor och glädjeämnen med. Jag är rädd att åldras ensam och strävar efter ett liv i tvåsamhet. Jag vill leva i ett heterosexuellt förhållande.
B: Jag citerar min fb-vän: ”Jag tror att vissa har svårt att förstå, eller riktigt tro på, att någon kan vara nöjd/lycklig/harmonisk utan att vara en del av en tvåsamhet. De inser inte att många av oss upplever så många andra fina två- eller flersamheter, med vänner, barn, släktingar osv, och att vi inte går runt med ett ekande ensamhetshål i bröstet utan tvärtom har det jäkligt bra. För dessa frågvisa personer är det suspekt på gränsen till provocerande att någon går runt och liksom är NÖJD med sin (i deras ögon) skamfyllda, stigmatiserande ensamhet. 
De vill gärna att du ska se lite slokörad ut så att de kan utbrista i ett glättigt ”men det oooordnar sig ska du se!! Det finns nog någon för dig också!”
P.S. En välvillig vän registrerade mig på en datingsajt som jag håller på att tråckla mig ur. Den fick mig nästan att tappa hoppet om mänskligheten.

Slut på frågestunden.

Vad har jag då kommit fram till under min paus? Jo, såhär:

1. Jag vill skriva en ärlig och innehållsrik blogg som är fylld med mina egna åsikter om träning och livet. Det kommer att innebära att jag även fortsättningsvis sätter det fria ordet framför allt annat. Det där med att skräda orden är inte min grej.

2. Jag tror inte på ”balans”. Vadå balans? Jag tycker det är obalansen som är intressant. Det är lite som med perfektion. Att sträva efter perfektion, att vara perfektionist. Nej, hit med det som inte är så perfekt och balanserat.

3. Jag tror på att lyssna på sin inre röst. När jag tog en paus lyssnade jag på mig själv. Min inre röst säger inte samma som din, kanske pratar vi inte ens samma språk. För att höra vad den säger kan det vara bra att ratta ut och stänga av ibland.

Just det – jag har fått en ny vän också. Betty.

10702079_10152796795157577_8731896313323336124_n

Share
Kategori: Skallen




Fest och paus

söndag, 7 september 2014 kl. 16:12 | 4 kommentarer

Ett lite annorlunda blogginlägg:
 
 Igår var det fest, en alldeles alldeles underbar när Lovisa fyllde 30. Jag har bara mobilbilder med dåligt ljus och dessutom är festbloggeri inte min bästa sida så kolla gärna in HÄR om ni är nyfikna.
 
 Med detta kommer jag att ta en paus. Det har varit en intensiv sommar med många hinder att forcera och jag behöver vila från det ena, och det andra. Hej på en liten stund. ❤️
 

Share
Kategori: Okategoriserade




Skön träning

fredag, 5 september 2014 kl. 22:45 | 0 kommentarer

bild 2 (23)

Mest spännande för dagen – en död mus som hängde i sina egna inälvor på Kalles rastplats.

Det bästa med att ha kört en lång tävling är att det blir lite frizon efteråt. Jag brukar resonera 1. Vila så länge som jag känner mig oträningsbar(vilket kan vara allt från ingen dag till många dagar) 2. Träna det som känns kul och bra för stunden och 3. Ta i först när kroppen vill ta i igen.

Efter förra helgens 24-timmarstävling kände jag mig oträningsbar i tre dagar. Igår cyklade jag en timme åt ena hållet och en timme hem, inte över några rötter eller uppför några backar utan bara cyklade, med en podcast i öronen och utan något speciellt syfte eller mål. Idag gjorde jag samma sak, fast på ben. Jag sprang i solskenet och lyssnade på Lisa Nordén när hon blev intervjuad i podcasten Husky, och jag mådde bra. Två timmar blev det, och två mil. Sakta mak alltså, till och med inklusive en liten paus när jag var tvungen att titta lite på sjön.

På det här viset brukar jag komma in i vanliga träningsvanor efter en lite längre tävling. Ja gör det jag vill och orkar veckan efter tävlingen och sen brukar det lösa sig. Efter Expedition Africa i våras var det annorlunda, jag mådde riktigt dåligt, var skadad lite här och var och hade alldeles för mycket inbokad direkt efteråt för att kunna återhämta mig bra. Ett dygn är en sak och fyra dygn något helt annat.

I helgen blir det fortsatt mysträning. Jag åker till Stockholm och ska träffa kompisar, gå på 30-årsfest och kolla in tjejmilen. Bor i kappsäck och åker på kick off med Lofsangruppen på måndag. Det borgar för många långsamma träningstimmar om jag känner mig själv rätt när jag är på resande fot och får tid över.

bild 1 (19)

Share
Kategori: Cykel · Löpning