En fartfylld vecka och fråga till läsarna

tisdag, 30 september 2014 kl. 11:04 | 6 kommentarer

Det blir en på många sätt fartfylld vecka. Jag började med rena rama tävlingsfarten på måndagsrundan igår. Jenny och jag sprang våra vanliga 11 km och det gick så lätt, så lätt. Ibland tvivlar man på sin kapacitet och ibland överraskas man. Livet som löpare, jag tror många känner igen sig. Det var i alla fall en befrielse att känna sig pigg och lätt i steget, särskilt efter en helg med många träningstimmar.

Ikväll är det dags för ”Alla kan springa” på KMTI. Jag kommer att köra samma upplägg som förra hösten, med ett intervallpass som anpassas så att alla kan vara med efter egen nivå. Vi håller på i 75 minuter totalt, men springer inte hela tiden. Det blir en gemensam uppvärmning, lite tekniksnack, ett effektivt intervallblock i mitten på cirka 25 minuter och så gemensam jogg efteråt. Alla är välkomna!

Resten av veckan är utstakad med ett sista träningspass inför helgens tävling på onsdag och sedan två dagar med mycket jobb och mycket vila för benen. På lördag kör vi säsongsavslutning i RAID Uppsala med vårt lag, Cinnober Adventure Team. Det ser jag jättemycket fram emot.

Jag skulle vilja passa på att fråga er Alla kan träna-läsare några saker också. Om ni behövde guidning inför ett cykelköp, vad skulle ni vilja veta då? Vilka frågor tycker ni att det vore intressant om jag tog tag i och svarade på? Likaså skor, vilka frågor skulle vara bra att få ett resonemang kring? Finns det andra prylar, lopp, pass eller företeelser ni gärna skulle se att jag tänkte till kring och i så fall vad? Nu frågar jag utifrån ett ganska ”enkelt” perspektiv, jag har inte tänkt göra en doktorsavhandling. Lagom nördigt i bästa Alla kan träna-stil, ni fattar.

Kanske någon matfråga?

mw-fotograf-2352

Share
Kategori: Kläder · Kroppen · Löpning · prylar




Att gå all in – en utmaning från mig till dig

söndag, 28 september 2014 kl. 21:36 | 3 kommentarer

Idag gjorde vi en all-in, några löparvänner och jag. Min tanke är att du kanske också kan göra en all-in, med några av dina vänner, eller med några nya du bjuder in, som en löpardate. Jag förklarar:

Löpningens all-in utgår ifrån en vanlig hederlig spårcentral någonstans i Sverige, alltså en plats varifrån det utgår ett antal terrängspår och/eller elljusspår – en friluftsgård, strövområde eller liknande, ni vet säkert vad jag menar. En all-in gör man om man springer alla spåren i en följd, med början på det längsta. Exempel: Ditt friluftsområde har fem spår: 7,5 km, 5 km, 3,5 km, 2,5 km och 1 km. Ni springer då alla på rad och får ihop 19,5 km. De som vill hakar på efter något eller några slingor och de som vill hakar av efter hand.

Jag snodde idén från en löpgrupp i Karlstad som, på initiativ av ultralöparen Tobias som jag känner ytligt, har kört all-in två gånger från Skutberget i Karlstad. Spåren är många vid den spårcentralen så jag tror de fick ihop bortåt 35 km, men eftersom det går att haka på eller av blir det ett långpass för alla, bara lite olika långt. Läs gärna Tobias blogg här förresten. Vårt all-in där jag bor blev 10+5+2,5+1,8+1,1+0,4 = 20,8 km.

Nappar du på idén? Skicka ett mail till mig när tid, plats och datum är klart, kanske med länk till facebookinbjudan, så sprider jag via Alla kan träna på Facebook. Jag har läsare över hela landet(enligt Dr Google), kanske finns det någon som vill hänga på dig? Sprid lite löpargjädje nu vetja!

Här är vi, inte så många men desto mer uthålliga. Peter, Frida, Peter, Jenny och Jonas. Och jag.

1527036_10152390678123857_979570638266429567_n

Share
Kategori: Alla kan springa · Coachning · Löpning · Öppna träningar · Träningssällskap




God helg, heter det ju. Av en anledning.

lördag, 27 september 2014 kl. 22:27 | 0 kommentarer

Helg. Hemma. Det kan ju verka, kan jag förstå, som om jag helst reser bort på helgerna. Följer man min blogg vet man att det är mer regel än undantag att jag far iväg nånstans, med eller utan barn. Jag gillar det livet, men jag uppskattar också de här helgerna som blir ibland på hemmaplan, obokade. Särskilt nu på hösten, som är min favoritårstid. Vi har en sån bra helg, barnen och jag. Idag har vi grejat här hemma, alla med sitt och alla tillsammans. Jag fick hjälp av åttaåringen att sortera ett stort lass på tippen och vi har fortsatt på min stora städ- och organisationsyra här hemma, som inte har vetat några som helst gränser nu ett tag.

Dagen kröntes med att vi hann till Elgiganten två minuter innan det stängde för att köpa nya Fifa 15 till Playstation och sen ett biobesök. Jag och tonåringen såg ”Min så kallade pappa” och killarna ”Pojken med guldbyxorna”, och vi var väldigt nöjda allihop. Elvaåringen hade helst gått på en film med 15-årsgräns såklart, men följde med sin lillebror istället och var lika glad för det. Jag älskar att hänga med mina numer ganska stora barn. Det där med bebisar – inte så mycket min grej. Det här med stora barn – mer min grej.

Träningen i helgen då? Igår blev fredagsmyset en tvåtimmarslöpning med Kalle, idag cyklade jag före frukost och imorgon blir det långpass med min facebookgrupp, Alla kan träna-långpass. Jag har måndag till onsdag utstakade också men sen blir det vila ett par dagar inför Raid Uppsala till helgen, säsongens sista tävling. Det ser jag verkligen fram emot.

Jag bjuder på en bild i människokläder. Och är det inte dags att uppdatera min parlör snart? Det känns så.

IMG_5495[1]

Share
Kategori: Cykel · Löpning · Okategoriserade · Ungarna




Höstträning med Alla kan träna

fredag, 26 september 2014 kl. 16:08 | 0 kommentarer

Hösten är här! Jag älskar höst, kanske den bästa årstiden om ni frågar mig. En daggig morgonrunda i skogen slår det mesta. Jag tänkte tipsa om lite möjligheter att träna med mig under hösten, för dig som vill.

Intervallpassen på KMTI på tisdagar har dragit igång med Jonas som coach, jag kommer att ta över instruktörsrollen igen från och med nästa vecka, den 30/9. Klockan 19 ses vi i repan och alla är välkomna. Du kan gå på passet som KMTI-kund och boka dig via systemet, eller komma som Alla kan träna-kund och köpa terminskort av mig. Upplägget är lugn jogg som uppvärmning, lite tekniksnack, ett intervallpass anpassat för alla nivåer, lite snack igen – kanske med någon styrke- eller rörlighetsövning – och till sist lugn jogg tillbaka. Vi håller oss runt KMTI eller i centrala Karlstad och håller på i totalt 75 minuter där cirka 55 är löpning och cirka 25 av dom 55 riktigt intensivt.

Jag har en långpassgrupp också, ”Alla kan träna – långpass” som finns på facebook och är kostnadsfri. Där kan alla ta initiativet och alla kan vara med. På söndag är det långlöpning med samling 8.50 vid Sisugården i Forshaga, löpstart 09.00 – vi springer sakta och långt. Denna gång blir det ”All-In”, d.v.s. vi springer alla spåren på rad(10+5+2,5+2,8+1,1+0,4) och du hoppar på eller droppar av när du vill. Välkommen på söndag och välkommen att gå med i vår löpargrupp!

Vill du träna med mig som coach jobbar jag med onlinetjänsten Lofsangruppen tillsammans med nio andra coacher. Surfa in på Lofsangruppen och läs mer om vad vi kan erbjuda dig.

Jag har även ett samarbete med Karl på The Running People, vi har sprungit två gånger per vecka under sommaren och kommer att återkomma i någon form tillsammans. Fredagar 07, ”jogg med hotellfrukost” från Scandic City har varit väldigt populärt och kommer med att dyka upp igen.

Förutom det kommer jag att finnas och dyka upp i lite olika sammanhang, löpgrupper, events och annat under hösten. Jag skriver på bloggen när det är öppna träningar så att ni som vill kan hänga på. Det kommer även att finnas möjlighet till löptekniksanalys och löpkonsultation på KMTI och, hoppas jag, i Stockholm vid något tillfälle. Kontakta mig gärna om du undrar något, jag finns på ida@allakantrana.se

Xtra 140325 Ida 3

Share
Kategori: Alla kan springa · Coachning · Lofsangruppen · Löpning · Öppna träningar




Tio sista-minuten tips inför Lidingöloppet

fredag, 26 september 2014 kl. 08:06 | 5 kommentarer

I helgen är det dags! Lidingöloppet går av stapeln, för 50:e gången. Träning, planering och inspringning av skor är gjort sedan länge, nu är det inte mycket att göra förutom lite finlir och nervössnack. Här kommer tio tips i elfte timmen:

1. Stäm inte träff med en partner/kompis/annan person som ska ge dig din väska med överdragskläder eller duschgrejor efter målgång. Lämna in väska och överdragspåse och hämta ut när du gått i mål istället, och träffas senare. Det är en salig röra med folk, tält och saker vid målet och oerhört svårt att hitta varann, om man ens orkar leta efter den fysiska ansträngningen. Även om du har telefon kan det krångla, sms brukar haka upp sig i stora folksamlingar och regnar det vill du inte stå i tävlingskläder och blöta ner iPhonen.

2. Duscha vid Lidingövallen, inte vid målet. Mycket trevligare och för det mesta varmt vatten.

3. Ta med en tjuga inslagen i plastfolie så att du kan köpa det du är mest sugen på efter målgång. Det serveras något men alltför ofta är man sugen på något helt annat. Att få tugga på en sur rem på väg till duschen kan vara himmelriket, eller att sätta tänderna i en varm kabanoss.

4. Ta inte nya skor eller strumpor.

5. Klipp och fila tånaglarna. Det är mycket nedförslöpning och lätt hänt att dra på sig många blånaglar och ömma tår. Korta naglar minimerar risken.

6. Snöra skorna tillräckligt hårt längst fram(lite lösare över fotryggen) och använd de bakersta hålen. Samma anledning. Behöver du lära dig en knut som inte går upp kolla in Taserudsknuten.

7. Drick inte för mycket sista timmen innan start utan börja istället dricka redan vid första vätskekontrollen. Det är jättetråkigt att starta loppet kissnödig och även om det kan vara en varm septemberdag så kommer det inte att vara högsommarvärme.

8. Titta inte på vad andra gör/har på sig/dricker/äter. Skaffa dig en plan och håll dig till den. Vissa vill ha långbyxor men tycker linne är skönt, andra måste ha långärmat men gillar shorts. Någon äter pasta i startfållan och en annan vill starta hungrig. På Lidingöloppet är det svårt att råda folk, det är en stor fysisk ansträngning och alla fungerar olika. Jag startar hellre hungrig än mätt och brukar inte äta något efter frukost, kanske en banan. Jag dricker på alla vätskekontroller utom på slutet, då det inte gör någon nytta. Som sagt, skaffa dig en plan och kör på den.

9. Njut av folklivet. Skippa musik eller en runkeepertant i öronen.

10. Ha kul! Gå på känsla. Öka när du är pigg. Gå några steg i de värsta backarna om du måste spara kraft. Ta en backe i taget. Tänk inte på Abborrbacken förrän den kommer. Bara upp till toppen. En backe i taget. Finn styrka i publikens applåder och orkestrarna vid sidan av spåret. Tänk positiva tankar. Påminn dig om varför du håller på. Visualisera målgången. Stort lycka till!

Här en bild på mig från målgången förra året. 2.39.12. Jag var stark, en härlig känsla!

Lidingö31

Share
Kategori: Löpning · Skallen · Tävling




Om låneord i bloggosfären, eller att ha en språkhitler inombords

torsdag, 25 september 2014 kl. 09:16 | 17 kommentarer

Alldeles nyligen läste jag minst ett par artiklar och inlägg om låneord i svenskan där man refererade till det gamla klassiska citatet ”Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel”, sagt av Gunnar Sträng i Sveriges riksdag för sisådär femtio år sedan. Som ni kanske anar tycker jag att det där fortfarande stämmer, men har för länge sedan insett att ska man träningsblogga och leva runt i sociala forum fungerar det inte att vara rabiat i språksammanhang. Det håller jag inombords.

Idag sitter jag och läser igenom c-uppsatsen ”Squat or knäböj?” som Caroline Östberg har skrivit. Caroline kontaktade mig i våras och frågade om hon fick använda min blogg som referensobjekt i uppsatsen, vilket jag tyckte var jättekul. Bloggen var i gott sällskap i referenslistan bland riktigt stora bloggdrakar som LofsanTrend o träningColting PT-FiaErdoderdo och några till.

Caroline har undersökt förekomsten av låneord utifrån s.k. ”code-switching”, alltså när den som skriver växlar mellan två språk i löpande text. Instressant läsning för en språkintresserad bloggare, och kanske för någon lika insnöad läsare? Läs gärna Carolines uppsats här.

Själv är jag oftast medveten om att jag använder engelska ord i texten, vissa gånger eftersom jag inte ser något alternativ eller helt enkelt tycker att det svenska orden är sämre och andra gånger för att följa strömmen och få bättre flyt i texten för läsaren, som jag vet är van att läsa engelska ord i träningsbloggar. Ett av de mer intressanta styckena i uppsatsen handlar om ordet ”marathon” eller snarare stavningen av det samma. Jag har valt att genomgående använda den engelska stavningen, även om det retar mig lite och jag måste motstå reflexen att ställa mig upp och skrika ”det stavas faktiskt maraton!”

Vilket ord skulle du vilja ställa dig upp och skrika om, i Gunnar Sträng-anda? Du får bara välja ett! Have a nice day!

10694226_10152796794242577_3682914757990971521_o

 

 

Share
Kategori: Okategoriserade